auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time

۲۳) آشنایی با خوشه مدیریت اسلامی


۱۰/
۰۹/۱۳۸۹

بیانات مقام معظم رهبری در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی

با موضوع الگوى اسلامى – ايرانىِ پيشرفت 

مسئله‌ى بعد، مسئله‌ى حكومت است؛ كه باز در اين باب هم اسلام نظرات ويژه‌اى دارد. صلاح فردى در امر حكومت در اسلام، يك امر بسيار مهم و اساسى است. هر كسى به هر اندازه‌اى از مديريت كه ميخواهد مباشرت كند، بايستى صلاحيت آن را در خودش به وجود بياورد يا در خودش ببيند و بپذيرد؛ بدون اين، عمل نامشروعى انجام داده. عدم علو، عدم اسراف، عدم استئثار، مسئله‌ى مهمى در امر حكومت است. خداوند درباره‌ى فرعون ميفرمايد: «كان عاليا من المسرفين»؛(۱۳) يعنى گناه فرعون اين است: عالى است. بنابراين براى حاكم، علو و استعلاء يك نقطه‌ى منفى است؛ نه خود او حق دارد استعلاء كند، نه اگر اهل استعلاء است، حق دارد قدرت را قبول كند، نه مردم اجازه دارند كه او را به عنوان حاكم و امام جامعه بپذيرند. استئثار يعنى همه چيز را براى خود خواستن؛ در مقابل ايثار است. ايثار يعنى همه چيز را به نفع ديگران از خود جدا كردن، استئثار يعنى همه چيز را به نفع خود از ديگران جدا كردن. علو و استعلاء و استئثار جزو نقاط منفى حكومت است. اميرالمؤمنين در نهج البلاغه درباره‌ى بنى‌اميه فرمودند: «يأخذون مال اللَّه دولا و عباد اللَّه خولا و دين اللَّه دخلا بينهم». يعنى دليل بر اينكه اينها براى حكومت صلاحيت ندارند، اين است كه اين خصوصيت را دارند: «يأخدون مال اللَّه دولا»؛ يعنى اموال عمومى دست به دست بين خودشان ميگردد، با اينكه مال عامه‌ى مردم است. «و عباد اللَّه خولا»؛ مردم را مثل بردگان خود به حساب مى‌آورند و استخدام ميكنند. «و دين اللَّه دخلا بينهم»؛ دين خدا را هم هر جورى كه دوست ميدارند، دستكارى ميكنند. بنابراين در حكومت، اسلام نظر دارد. اين بايستى در الگوى زندگى ما براى بلندمدت حتماً گنجانده و ملاحظه شود.

 در خصوص مسئله‌ى اقتصاد، آقايان بحثهاى خوبى كرديد. «كى لا يكون دولة بين الأغنياء منكم»(۱۴) يك معيار مهمى است. مسئله‌ى عدالت، بسيار مهم است. يكى از اركان اصلى اين الگو بايد حتماً مسئله‌ى عدالت باشد. اصلاً عدالت معيار حق و باطل حكومتهاست. يعنى در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانيت و مشروعيت زير سؤال است.

 مسئله‌ى ديگر، نگاه غيرمادى به اقتصاد است. بسيارى از اين مشكلاتى كه در دنيا پيش آمده، به خاطر نگاه مادى به مسئله‌ى اقتصاد و مسئله‌ى پول و مسئله‌ى ثروت است. همه‌ى اين چيزهائى كه دوستان از انحرافهاى غرب و مشكلات فراوان و مسئله‌ى استثمار و استعمار و اينها ذكر كردند، به خاطر اين است كه به پول و به ثروت نگاه ماده‌گرايانه وجود داشته. ميتوان اين نگاه را تصحيح كرد. اسلام براى ثروت اهميت قائل است، اعتبار قائل است. توليد ثروت در اسلام مطلوب است؛ منتها با نگاه الهى و معنوى. نگاه الهى و معنوى اين است كه از اين ثروت براى فساد، براى ايجاد سلطه، براى اسراف نبايد استفاده كرد؛ از اين ثروت بايستى براى سود جامعه بهره برد. و بقيه‌ى مسائل فراوانى كه وجود دارد.

 

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3236

 بيانات مقام معظم رهبری در ديدار جمعی از مسئولان جهاد دانشگاهى‌ 

 ۱۳۸۳/۰۴/۰۱

اگر مديريت علم به دست انسانهاى دنياطلب و قدرت‌طلب و زراندوز و سلطه‌طلب بود، همين مى‌شود كه امروز شما در دنيا مشاهده مى‌كنيد.

علم در مديريت انسانهايى قرار گرفت كه جز به جنبه‌هاى حيوانى زندگى نمى‌انديشند، همين خواهد شد. اما اگر علم به‌وسيله‌ى بندگان صالح مديريت شد، آن‌وقت خدمت مى‌كند ...


چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی

با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و
مدبرانه‌ای جمعی و در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی، در چشم‌انداز
بیست‌ساله:

┌─────────────────────────────────────┐
ایران کشوری است توسعه یافته با
جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری
در سطح منطقه، با هویت اسلامی و
انقلابی ، الهام بخش در جهان اسلام و
با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل
└─────────────────────────────────────┘

جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگیهایی خواهد داشت:

· توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول
اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی با تأکید بر: مردم‌سالاری دینی، عدالت
اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و
قضایی.

· برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر
منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی.

· امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی
مردم و حکومت.

· برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع
مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط
زیست مطلوب.

· فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان‌کاری، انضباط
روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران
و مفتخر به ایرانی بودن.

· دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی
(
شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تأکید بر جنبش
نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه
و رسیدن به اشتغال کامل.

· الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردم‌سالاری دینی، توسعه‌ی
کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی
اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره).

· دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت.


به نام خدا

جامعه با مرام

«منظم، رشید، انگیخته و معنوی»

 

مدل چهار محوری مدیریت اسلامی شهری از سوی حجه الاسلام سید صمصام­الدین قوامی، ریاست بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در راستای تحقق یکی از بندهای سند چشم­انداز ۱۴۰۴ استان قم، در سال ۱۳۸۷، تدوین شده است و در نظر است در راستای پشتوانه علمی و اجرایی نظام مدیریت شهری قم با محوریت شورای اسلامی کلان‌شهر قم و در سایه حضرت فاطمه معصومه (س) مورد توجه قرار گیرد.

این مدل با چهار محور نظم، رشد، انگیزش و معنویت طراحی شده است که بنا به محدوده اجرایی آن می­تواند به یک محله، ناحیه، منطقه، شهر، استان و یا کشور «منظم، رشید، انگیخته و معنوی» منجر گردد.

نظم

۱٫      ارتقای جایگاه امامت جمعه در حد محوریت استان، به مثابه ولی فقیه منطقه،

۲٫      ارتقای جایگاه و نقش مسجد و امام جماعت در امور اداری شهر و استان،

۳٫      تحکیم سلسله مراتب ولایی و لزوم اطاعت شرعی در سلسله مراتب اداری،

۴٫      الگوی توسعه شهری بر محوریت حرم مطهر، مسجد جمکران، حوزه علمیه و مساجد شهر،

۵٫      الزام رعایت ضوابط شرعی در کلیه مناسبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی،

۶٫      احیای ترکیب معنادار و مؤثر حوزه، مسجد و بازار به عنوان نمادهای علمی، سیاسی و اقتصادی،

۷٫      ترویج و نهادینه کردن قانون­مندی، نظام­مندی، هدفمندی، روش­مندی در کلیه امور مدنی و مدیریتی،

۸٫      مشارکت نخبگان حوزوی و دانشگاهی در فرایند تصمیم­گیری­های مهم و اساسی.

رشد

۱٫      تأمین زمینه­های لازم برای رشد همیشگی، همه­جانبه و همگانی شهروندان و شهروند اسلامی،

۲٫      تربیت نسلی دانا، توانا، کوشا، انقلابی و مؤمن،

۳٫      تلاش در جهت کارآمدی؛ روزآمدی و سرآمدی نظام مدنی شهر مقدس،

۴٫      ترویج روح نقادی‌گری، آزاداندیشی، گفت و گو و نظریه پردازی،

۵٫      تقویت اراده نوآوری، شکوفایی و نخبگی در همه عرصه­ها،

۶٫      ایجاد فرصت پیش­تازی از طریق ایجاد رقابت علمی و اخلاقی در سطح ملی و جهانی،

۷٫      تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی به آخرین دستاوردهای نوآوری و فناوری عصر،

۸٫      حمایت از مجموعه­های مردم­نهاد و قطب­های علمی غیردولتی به شکل جدی و مؤثر،

۹٫      تلاش در جهت اسلامی کردن کلیه علوم انسانی با همکاری حوزه و دانشگاه،

۱۰٫  سمت­گیری در جهت وحدت مدیریت حوزه و دانشگاه، به عنوان واحد علمی اسلامی پیش­رو،

۱۱٫  تخصصی شدن فقه با استفاده از تخصص­های مورد نیاز جامعه اسلامی در تمامی علوم، حتی علوم تجربی،

۱۲٫  نهادینه کردن نهضت استعداد سنجی به منظور حرکت دادن نخبگان و جوانان در مسیر استعداد.

انگیزش

انگیزش بر پایه مناسبات سیاسی

۱٫      ترویج و اجرای الگوی حکمرانی خوب ملهم از آموزه­های مدیریت اسلامی،

۲٫      تکریم ارباب رجوع و نیز خدمت­گزاران و مسؤولان به طور متقابل،

۳٫      تهذیب اخلاق کارگزاران، شهروندان و صاحبان حرف،

۴٫      نهادینه کردن نهضت خدمت­رسانی به جای مسابقه قدرت و ثروت،

۵٫      ارتقای سطح مشارکت سیاسی و تحزب سالم برای کلیه اقشار.

انگیزش بر پایه مناسبات اقتصادی

۱٫      تلاش جدی در جهت محو فقر، فساد و تبعیض،

۲٫      نهادینه کردن اقتصاد اسلامی به طور کامل در کلیه مناسبات اقتصادی،

۳٫      حذف کامل ربا و جایگزینی قرض­الحسنه،

۴٫      محو احتکار، سودجویی، حرص و طمع، کم­فروشی، اسراف و سایر آفات اقتصادی،

۵٫      نهادینه کردن پرداخت وجوهات شرعی به جای مالیات،

۶٫      مهار کثرت در بانک­ها به بانک­های محدود و ضروری و تخصصی،

۷٫      تولید کالاهای پشتیبان حوزه، حرم مطهر و روحانیت در سطح عالی،

۸٫      تبدیل قم به بارانداز کلیه کالاهای علمی، معنوی و تحقیقاتی جهان،

۹٫      کاهش سطح اقتصاد دولتی به حداقل ممکن.

انگیزش بر پایه مناسبات اجتماعی

۱٫      ایجاد تعامل سالم بین زایران، مهاجران، محصلان و بومیان،

۲٫      استقرار عدالت اجتماعی در تمام ابعاد در قم به عنوان پیش­تاز این عرصه،

۳٫      احیا و استقرار فرهنگ همسایگی و صله رحم، هم­دردی و از خودگذشتگی،

۴٫      تضعیف نقش مهد کودک و خانه سالمندان و تقویت کانون خانواده،

۵٫      نهادینه کردن فرهنگی تکریم سالمندان، فرزندان، شهروندان و خدمت­گزاران،

۶٫      استقرار کامل نظام امر به معروف و نهی از منکر به شکل مردمی و دولتی،

۷٫      ارتقای جایگاه ارتباطی مردم و روحانیت در همه سطوح،

۸٫      محو کامل فرهنگ طبقاتی در استان،

۹٫      محو کامل فرهنگ اختلاط در ادارات، مراکز آموزشی و سایر جاها و منع استخدام زنان در مشاغل مردان،

یادآوری: تحقق کامل «مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی» منجر به انگیزش اجتماعی خواهد شد.

معنویت

معنویت بر پایه شادی

۱٫      اهتمام سازمان­یافته به امر زیبایی­شناختی در کلیه مظاهر زندگی مانند معماری، لباس، نمادها و مانند آن،

۲٫      نهادینه شدن فرهنگ شادی و ابتهاج و دوری از فرهنگ ابتذال و لغو و لهو و لعب،

۳٫      ارتقای جایگاه ورزش­های همگانی، قهرمانی و پهلوانی و پرهیز از ورزش­های خشن و فانتزی،

۴٫      ارتقای جایگاه هنر در همه ابعاد در کلیه زوایا و ابعاد زندگی فردی و اجتماعی،

۵٫      تأمین تفریحات سالم و فرح­بخش،

۶٫      محو کامل افسردگی­های اجتماعی.

معنویت بر پایه آرامش

۱٫      ارتقای سطح فرهنگ عبادت و دعا،

۲٫      جذاب کردن مساجد و تقویت فرهنگ روی­آوری به مساجد و نمازخانه­ها،

۳٫      نهادینه شدن اذان با صوت زنده و همگانی شدن فرهنگ اذان و نماز اول وقت،

۴٫      همگانی شدن نماز جماعت و جمعه،

۵٫      مرتبط کردن کلیه هیئآت گوناگون مذهبی با مساجد،

۶٫      تعظیم شعائر دینی و الهی در کلیه معابر و نصب­العین قرار دادن آن‌ها شکل متنوع و متغیر،

معنویت بر پایه رضایت

۱٫      تأمین رفاه عمومی و قابلیت دسترسی بسیار آسان به مایحتاج عمومی و خدمات،

۲٫      محو کامل ترافیک و تسهیل در تردد و حمل و نقل،

۳٫      تحقق کامل دولت الکترونیک،

۴٫      تنظیم نظام هماهنگ پرداخت بر اساس استحقاق و تلاش (نه معیشت و خوش­آمد)،

۵٫      محو کامل بیکاری،

۶٫      تأمین بهداشت و درمان ارزان و آسان،

۷٫      ارتقای فرهنگ نظافت و طهارت در کلیه اماکن عمومی و خصوصی،

معنویت بر پایه امید

۱٫      نهادینه شدن فرهنگ صداقت، عمل به وعده­ها، گزارشات صحیح،

۲٫      بهره­برداری به موقع و سریع از پروژه­های گوناگون عمرانی، علمی و مانند آن و پرهیز از فرهنگ تعلل و تجمل،

۳٫      ارتقای سطح اجتماعی، رفاهی و کرامتی نخبگان،

۴٫      ترویج فرهنگ خوش­بینی به آینده،

۵٫      مدیریت آینده و آینده پژوهی،

۶٫      اطلاع رسانی دقیق و به موقع از موفقیت­ها و افتخارات ملی و جهانی،

۷٫      تکریم مفاخر ملی و دینی به شکل برنامه­ریزی شده،

۸٫      نهادینه شدن فرهنگ مهدویت و انتظار به شکل منطقی، هنرمندانه و کاربردی،

۹٫      مجازات سریع و قاطع مفسدان در هر عرصه.

یادآوری: معنویت محصول تحقق «شادی، رضایت، آرامش و امید» در فرد و اجتماع است.

درباره ی humantech

همچنین ببینید

بیش از ۳۰ خوشه فناوری در این وبلاگ

به نام خدا در پی سخنرانی رئیس جمهور در جمع رؤسای دانشگاه ها، مقاله تهدیدات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time