auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time

فن بازار علوم انسانی

به نام خدا

فن¬بازار تخصصی علوم انسانی

سیدمحمد رضایی

دانشگاه قم، گروه فیزیک

S_M_Rezaei@Qom.ac.ir

S_M_Rezaei@yahoo.com

مقدمه

فن¬بازار (Technomart) به معناي بازار فناوري، يعني محلي براي مبادلات فناوري¬هاست. همان‌طور كه فن¬بازار يا بازار مسكن محلي براي مبادله مسكن است و بنگاه¬هاي معاملات مسكن، واسطه¬هاي اطلاعاتي و حقوقي معامله مسكن هستند، در بازار فناوري نيز فن¬بازارها نقش واسطه¬اي را براي رساندن اطلاعات فناوری به «عرضه¬كنندگان»، «تقاضاکنندگان»، «كارآفرينان» و «سرمايه¬گذاران» بر عهده دارند.

در ضمن، فن¬بازارها در دنيا معمولاً به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال دانش و فناوري نيز مي¬پردازند. آشنایی متخصصان و استادان علوم انسانی با فن¬بازار، می¬تواند به توسعه پژوهش¬های کاربردی و بهره¬گیری از این پژوهش¬ها به منظور حل مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی کمک شایانی کند.

با الگوبرداری از فناوری¬های مختلف، می¬توان در تمامی رشته¬های علوم انسانی و یا در شاخه¬های بین¬رشته¬ای علوم انسانی، فناوری¬هایی با موضوع ارائه خدمت تعریف کرد. این الگوبرداری¬ها می¬تواند از فناوری¬های فنی و مهندسی صورت پذیرد. چنین رویکردی به صنایع فرهنگی و صنایع خلاق نیز منجر می¬شود. استانداردسازی توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و در بسیاری از کشورها، توسط سازمان¬هایی با نام¬های مشابه، به تحقیقات صنعتی که به تولید کالا مربوط می¬شود پیوند خورده است. امروزه شاهد استانداردسازی در روش¬ها و موضوعات علوم انسانی، اجتماعی، رفتاری و مانند آن هستیم. ایزو ۱۶۰۰۰ و ۲۶۰۰۰ نمونه¬هایی از آن‌ها هستند.

تعریف فن¬بازار

فن‌بازار به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات تکنولوژی است. همان‌طور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاه‌های معاملات مسکن واسطه‌های اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فن‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات تکنولوژی به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را دارد. در ضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال تکنولوژی می‌پردازد. [۱]

تاریخچه

تولد فن‌بازارها به یک دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشورهای شرق آسیا برمی‌گردد. کشورهایی چون «ژاپن»، «چین» و «هنگ‌کنگ» که خود تولیدکننده تکنولوژی نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال تکنولوژی استفاده می‌کردند، برای سامان‌دهی به جریان انتقال تکنولوژی در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعداً به نام Technomarket یا Technomart معروف شدند. نمونه‌ای از مهم‌ترین فن‌بازارها در حال حاضر عبارت‌اند از:

• فن‌بازار آسیا و اقیانوسیه APCTT؛ مستقر در دهلی‌نو،

• فن‌بازارYet2؛ در آمریکا،

• فن‌بازار هنگ‌کنگ. [۱]

ضرورت

امروزه در عرصه جهانی افراد خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان، منشأ تحولات بزرگی در زمینه صنعت، تولید و خدمات می‌باشند و به عبارتی از آنان به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شود.

امروزه همگان دریافته‌اند جامعه‌ای که متکی بر اندیشه بوده است در بلندمدت موفق‌تر و سرافرازتر از جوامعی بوده که به منابع زیرزمینی خود اتکا داشته‌اند.

منابع زیرزمینی در کشورهای جهان سوم با وجود مزیت‌های آنان موانع توسعه‌یافتگی به شمار می‌آیند در صورتی که در پاره‌ای از کشورها با استفاده از فکر و خلاقیت توانسته‌اند از جمله کشورهای پیشرو در جهان باشند.

فرایند توسعه اقتصادی دانش‌محور نیازمند زیرساخت‌هایی برای تجاری كردن یافته‌های پژوهشی و تسهیل مبادلات فناوری و انتقال صحیح تكنولوژی است. یكی از سازوکارهایی كه اخیراً برای تسهیل فعالیت‌های توسعه تكنولوژی، ایجاد قدرت پیشنهاد و تقاضا، شفاف¬سازی و تقویت بازار فناوری در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فن‌بازارها می‌باشند.

اهدافی كه این فن‌بازارها به دنبال آن هستند عبارت‌اند از:

• ایجاد بستر مناسب برای عرضه فناوری و پاسخگویی به نیازهای مرتبط با آن در جامعه،

• ایجاد فضای حمایتی برای تجاری‌سازی تحقیقات،

• جهت‌دهی بهتر سرمایه‌های بخش دولتی،

• ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فناورانه با نشان دادن سوددهی بالای این فعالیت‌ها. [۲]

مأموریت

ظرایف موجود در انتقال تکنولوژی لزوم ایجاد اطلاع‌رسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را به وجود آورد، که این نقش توسط فن‌بازارها ایفا می‌شود. در اصل فن‌بازار در نقش یک واسطه حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه‌کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهش‌گاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع) و متقاضیان تکنولوژی (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود. با این تعریف می‌توان گفت فن‌بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات تکنولوژی است.

در این بازار، فروشندگان تکنولوژی فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و فناوری‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آن‌ها اقدام به بازاریابی کنند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان تکنولوژی نیز تقاضاهای خود را مطرح کرده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد. [۳]

انواع

فن‌بازارها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

۱٫ فن‌بازار اطلاعات: در فن‌بازار اطلاعات، تنها اطلاعات تکنولوژی به مخاطبان عرضه می‌شود. در واقع همان‌طور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه می‌کنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگی‌هایش می‌یابید، در فن‌بازار اطلاعات هم می‌توانید از فناوری‌های قابل خرید و فروش مطلع شوید؛

۲٫ فن‌بازار مشاوره: این¬گونه فن‌بازارها به طرفین معامله انتقال تکنولوژی مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار می‌دهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود؛

۳٫ فن‌بازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را هم‌زمان انجام می‌دهد. [۴]

نقش فن¬بازار

در مسير تجاري‌سازي نتايج نوآوري‌ها و تحقيقات، حفاظت و نگهداري از دستاورد‌هاي پژوهشي و فکري از جايگاه ویژه‌ای برخوردار است. حفظ و نگهداري قانوني از مالکيت‌هاي فکري نظير اختراعات، فرآيندهاي کاملاً تخصصي هستند که صاحبان دستاوردهاي فکري نيازمند دريافت مشاوره‌هاي تخصصي مرتبط مي‌باشند. [۵]

دفتر انتقال فناوري شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان به عنوان يکي از مراجع اصلي متولي ارائه خدمات مربوط به حقوق مالکيت فکري در کشور، از سال ۱۳۸۴ فعاليت خود را آغاز کرده و تاکنون خدمات متنوعي را در زمينه‌هاي جستجوي تخصصي اسناد اختراع، مشاوره در زمينه ثبت اختراع در داخل و خارج از کشور، حمايت از ثبت اختراع داخلي و خارجي، قيمت‌‌گذاري دانش فني، فروش و انتقال دانش فني، برگزاري دوره‌هاي آموزشي مرتبط با مالکيت فکري و مانند آن ارائه نموده است.

کارشناسان اين دفتر با استفاده از بانک‌هاي تخصصي و تهيه گزارش‌هاي جستجو در زمينه‌هاي مالکيت فکري به طور خاص و مديريت فناوری به طور عام آماده ارائه خدمات و مشاوره به واحدهاي فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد، اعضای هیأت علمي دانشگاه‌ها و محققين خصوصي و واحدهاي تحقيق و توسعه مي‌باشند.

فن¬بازار در ایران

با گسترش روزافزون اهمیت فن‌بازارها در دنیا به عنوان یک ابزار قدرتمند توسعه و تبادل فناوری، ایده ایجاد فن‌بازار در ایران در سال۱۳۸۱ شکل گرفت. با توجه به نبود تجربه مشابه در داخل کشور، فاز مطالعاتی ایجاد فن‌بازار در همان سال در پارک فناوری پردیس آغاز شد. مدل مناسب برای پیاده‌سازی در ایران با توجه به مطالعات انجام‌شده و نیز شرایط و زیرساخت‌های موجود در کشور در سال ۱۳۸۲ استخراج گردید و منجر به شکل‌گیری اولین فن‌بازار در پارک فناوری پردیس شد که تحت عنوان فن‌بازار ملی ایران به کار خود ادامه داد.

طراحی مدل پیشنهادی فن‌بازار ملی در سال ۱۳۸۲، اصطلاحات و تعاریف فن‌بازار در قالب یک واژه‌نامه، مورد امضا و تأیید سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع و معادن وقت و پارک فناوری پردیس واقع گردید. در این واژه‌نامه، به تعریف فن‌بازار و بخش‌های آن، سایت فن‌بازار ملی و فن‌بازارهای تخصصی اشاره شده است

واژه‌نامه اصطلاحات و تعاریف فن‌بازار در حال حاضر، فن‌بازار ملی ایران، بزرگ‌ترین و منسجم‌ترین تشکیلات مرتبط با فن‌بازار در ایران است. این مرکز که توسط پارک فناوری پردیس تأسیس شده است تاکنون اقدامات مختلفی مانند راه‌اندازی بانک اطلاعات مرجع فناوری، برگزاری جشنواره ملی فناوری و مانند آن را انجام داده و هم‌اکنون راه‌اندازی بخش فیزیکی فن‌بازار ملی را در پارک مذکور در دستور کار خود دارد.

شناسایی موانع پیاده‌سازی فن‌بازار در ایران از دیگر اقدامات انجام شده در رابطه با فن‌بازار در ایران می¬باشد. تاکنون چندین نمایشگاه فن‌بازار در هفته پژوهش و فناوری از سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده است. [۶]

سایر مراکزی که هم اکنون در ایران در حیطه فن‌بازار فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از:

• فن‌بازار پارک علم و فناوری یزد،

• فن‌بازار منطقه‌ای خراسان (پارک علم و فناوری خراسان)،

• مرکز فن‌بازارهای صنعتی آصف،

• سامانه مبادلات فناوری (سمفا)،

• فن‌بازار منطقه‌ای شمالغرب،

• فن‌بازار ایران (شرکت سیوان). [۷]

زمینه‌های تخصصی مورد عرضه و تقاضا در فن بازار در سایت پارک علم و فناوری استان سمنان عبارت است از: [۸]

۱- صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، ۲- صنایع دريايي و زیرسطحی، ۳- صنايع فلزي، ۴- صنعت نساجي، ۵- صنايع كشاورزي و دام‌پروری، ۶- حمل‌ونقل،  ۷- صنايع دفاعي،  ۸- صنایع غذایی و دارویی، ۹- صنايع شيميايي و سلولزي، ۱۰- صنایع خودرو، ۱۱- انرژی، ۱۲- صنايع سراميك و نسوز، ۱۳- لوازم خانگي، ۱۴- محیط‌زیست، ۱۵- عمران و راه‌سازی، ۱۶- ماشين و تجهيزات صنعتي، ۱۷- ابزارآلات و تجهيزات آزمايشگاهي، ۱۸- صنايع هوافضا، ۱۹- سایر.

و همین نگاهی است که فناوری¬های علوم انسانی را با تمام نقش و اهمیتش در حوزه سایر فناوری¬ها می¬شناسد و بررسی¬ها و دسته¬بندی فناوری¬ها موجود در پورتال معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نیز مؤید همین دیدگاه است. [۹]

فن‌بازار ملی ایران

با ملاحظه سند چشم‌انداز بیست‌ساله نظام در بخش سیاست‌ها و هدف‌گذاری علمی فناوری كشور، احراز قدرت برتر علمی فناوری در منطقه از مهم‌ترین اهداف تعیین شده است كه این جایگاه به حول و قوه الهی برای كشورمان قابل دست‌یابی خواهد بود.

در راستای تدارك و برنامه‌ریزی بلندمدت جهت حصول این جایگاه رفیع در منطقه، یكی از مهم‌ترین گام‌های حمایتی، بسترسازی برای توسعه کسب‌وکار و تجاری‌سازی محصولات علمی و تحقیقاتی مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری‌ها و صنایع پیشرفته كشور می‌باشد. بسترسازی در این حوزه لاجرم نیازمند ایجاد و توسعه زمینه‌های همكاری و تعاملات نزدیك، اطلاع‌رسانی، تبادل اخبار مربوط به دستاوردهای علمی و فناوری، عرضه و تقاضای فناوری‌ها و محصولات و در نهایت ایجاد هم‌افزایی میان كلیه عوامل بخشی و غیر بخشی فعال در این حوزه‌ها در سطح كل كشور است.

فن‌بازار ملی ایران به عنوان یكی از بسترهای مهم زمینه‌ساز برای ایجاد و توسعه این مبادلات و تعاملات در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ شروع کرده و از آن زمان تاكنون، طراحی طیفی متنوعی از خدمات و ایجاد زیرساخت‌های تخصصی به منظور تسهیل فرآیند توسعه فناوری را در دستور كار قرار داده است. در این راستا، شبکه‌سازی، پوشش اطلاعاتی و خبری حوزه‌های مختلف فناوری اعم از عرضه و تقاضا، محصولات و معرفی متخصصین و بنگاه‌های فعال در حوزه خدمات تخصصی، گام مهمی در راستای گسترش زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده، محسوب می‌گردد. بر این اساس، توسعه ساختار فن‌بازار سبب می‌شود كه اطلاعات مربوط به دستاوردهای نهایی در حوزه محصولات و فناوری‌های عرضه شده توسط مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی در اختیار مخاطبان قرار گرفته و مرحله به مرحله به بازار نزدیك گردد.

سامانه جامع فن‌بازار ملی ایران به ‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات فناوری كشور، مقارن با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ توسط معاونت محترم علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح گردید. اطلاعات این سامانه در پنج حوزه عرضه فناوری، تقاضای فناوری، خدمات فناوری، تجهیزات فناوری جمع‌آوری و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. دایر کردن فن‌بازارهای ‌منطقه‌ای و تخصصی كه هم‌اینك در دستور كار فن‌بازار است، مبتنی بر این بانک‌های اطلاعاتی بوده و به عنوان برنامه‌ای جامع، نقش بی‌بدیلی در توزیع بهتر اطلاعات در گستره‌های مشخص جغرافیایی ایفا می‌کند.

تعامل و همكاری نزدیك با مجموعه‌های دولتی مانند معاونت علمی فناوری رئیس‌جمهوری، پارك فناوری پردیس، مركز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت، شركت ملی نفت، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشكی تهران، معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین ارتباط تنگاتنگ با تشكل‌ها، ساختارها و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فناوری‌های جدید و نیز ارتباطات گسترده بین‌المللی در كشورهای روسیه، چین، هند، مالزی، بلاروس، اوكراین، کره‌ جنوبی و… فرصت مناسبی را برای توسعه و نشر اطلاعات و معرفی دستاوردهای حوزه فناوری‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات ارائه می‌کند. به عبارت دیگر بسترهای ایجاد شده توسط فن‌بازار ملی ایران در راستای برقراری تعاملات و همكاری با مجموعه‌های داخلی و خارجی، فرصتی ذی‌‌قیمت را برای عرضه‌كنندگان و صاحبان فناوری و محصولات این حوزه از یك سو و متقاضیان و متخصصان از سوی دیگر فراهم آورده است. در این راستا فن¬بازارهای منطقه¬ای و فن¬بازارهای تخصصی شکل می-گیرند که در اینجا به کارکرد فن¬بازار تخصصی در راستای تجاری¬سازی علوم انسانی می¬پردازیم.

خدمات فن¬بازارهاي تخصصی

گستره وسيعي از خدمات از طريق بستر شبكه¬اي فن¬بازار تخصصی قابل ارائه هستند. در ذيل به مواردي از آن‌ها اشاره شده است:

• كمك به معرفي و بازاريابي محصولات شرکت‌ها و مؤسسات تخصصی در كل كشور،

• همکاري و تعامل در فروش تجهيزات و فناوري¬هاي شركت¬ها و مؤسسات عضو،

• تسريع در شناسايي نيازها و مشكلات واحدهاي توليدي براي حل آن‌ها،

• كمك به معرفي خبرگان صنعت، تجهيزات و فناوري¬ها،

• ارائه خدمات تخصصي فناوري مورد نياز به اعضاي فن بازار تخصصی،

• ارائه شناسنامه فناوري و محصول به عرضه‌کنندگان فناوري و محصولات و تجهيزات،

• برگزاري نشست¬هاي تبادل فناوري و كمك به فرآيند صادرات و انتقال تكنولوژي با محوريت فن¬بازارهاي تخصصی،

• پوشش وسيع خبري در خصوص دستاوردهاي علمي و فناوري و انتشار خبرنامه فناوري،

• درج اخبار شركت¬هاي عضو در نشريات، خبرنامه‌ها و گزارش‌های خبري ارسالي به خبرگزاري¬ها.

۳-۲٫ شکل ظاهری فن¬بازار تخصصی علوم انسانی

فن¬بازارهای تخصصی، استانی و منطقه¬ای می¬تواند ساختارهای متفاوت داشته باشد:

۱. به صورت تمام‌عيار: كه هم شامل فن‌بازار فيزيكي و هم فن‌بازار مجازي خواهد بود؛

۲. به صورت مجازي: كه تنها شامل فن‌بازار مجازي (اينترنتي) خواهد بود؛

پارك‌‌هاي علم و فناوري مي‌توانند ابتدا نسخه‌ مجازي فن‌بازارهاي استاني را تجربه كنند كه در زماني نسبتاً كوتاه و با هزينه معقول به نتيجه مي‌رسد. و پس از آن که كارآيي و اثربخشي فن‌بازار سطح استان مسجّل شد، راه‌اندازي فن‌بازارهاي فيزيكي را نيز در دستور كار خود قرار دهند.

فن‌بازارهاي استاني چهار كاركرد عمده خواهند داشت:

۱. شناسايي مهم‌ترين زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در استان‌ها در راستاي گسترش بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده،

۲. خلق ايده‌هاي تجاري و تبديل آن‌ها به طرح‌هاي تجاري جهت ارائه به سرمايه‌گذاران و كارآفرينان،

۳. تأمين فناوري (دانش فني) و تجهيزات خط توليد براي بنگاه‌هاي زودبازده،

۴. برپايي نمايشگاه‌هاي فناوري استان به منظور آشنايي كارآفرينان و سرمايه‌گذاران با فناوري‌هاي قابل‌دسترس در كشور. [۱۱]

۳-۳٫ فن¬بازار تخصصی علوم انسانی، قطب علم و فناوری

علوم انسانی به عنوان يك قطب علمی مهم و تأثيرگذار در تمامی زمینه¬های مرتبط با نیاز بشر مطرح بوده و داراي پتانسيل¬هاي متنوع علمي و فناوري است. وجود دانشکده¬ها و رشته¬های علوم انسانی از یک سو و حوزه علمیه قم، از سوی دیگر، فرصت¬هاي بزرگي را براي تبديل شدن به يكي از قطب¬هاي مهم علوم انسانی را در كشور ايجاد کرده است و از سویي مجالي براي ارزش¬زایي اقتصاد دانش¬بنيان مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی است. از سوي ديگر بهره¬مندي از زیرساخت‌های علمي و تحقيقاتي مانند دانشگاه¬ها، پارك علم و فناوري و مدارس علمیه، زمینه¬ساز ارزش¬آفريني اقتصادي مبتني بر دانش و آگاهی و معنویت بشری بوده است. برای ایجاد فن¬بازار در علوم انسانی لازم است فناوری¬های این حوزه به درستی شناخته شود. ناگزیر داشتن تعریف جامعی از فناوری ضرورت دارد. [۶]

 

منابع

۱٫ ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد، فارسی، به نشانی: http://fa.wikipedia.org/wiki/،

۲٫ سایت فن¬بازار پارک علم و فناوری استان مرکزی، به نشانی:

http://www.astp.ir/TechnologyTransfer_fa.aspx،

۳٫ سایت فن‌بازار ملی ایران (بخش درباره ما و بخش مقالات)، به نشانی: www.techmart.ir

۴٫ سایت فن‌بازار منطقه‌ای خراسان (بخش درباره ما و بخش مقالات)، به نشانی: www.kstp.ir/techmart،

۵٫ سایت دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به نشانی: www.istt.org،

۶٫ سایت فن¬بازار مرکز رشد دانشگاه قم، به نشانی: www.qomit.ir/fanbazar،

۷٫ سایت فن¬بازار پارک علم و فناوری یزد، به نشانی: www.ystp.ir،

۸٫ سایت فن¬بازار پارک علم و فناوری استان سمنان، به نشانی: www.sstp.ir،

۹٫ پورتال معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به نشانی:

http://www.research.gov.ir/portal،

۱۰٫ سایت مرکز فن‌بازارهای صنعتی آصف (بخش درباره ما)، به نشانی: www.aseftechmart.com/main.Asp،

۱۱٫ ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد، انگلیسی، به نشانی: www.wikipedia.org/wiki/،

۱۲٫ فرهنگ لاروس،

۱۳٫ سایت مرکز ملی انتقال فناوری، به نشانی: www.nttc.edu،

۱۴٫ رضایی، سیدمحمد، سخنرانی در جمع پژوهش¬گران برتر سال ۱۳۸۹ مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، قم، ۱۳۸۹،

۱۵٫ پورحبیبی، مدیرکل تدوین استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای علوم انسانی و رفتاری، ۲۳/۱۰/۱۳۸۹، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم،

۱۶٫ رضایی، سیدمحمد، کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای علوم انسانی و رفتاری، ۲۳/۱۰/۱۳۸۹، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم،

۱۷٫ رضایی، سیدمحمد، نشست علمی کاربردی کردن علوم انسانی با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه قم، ۰۱/۱۰/۱۳۸۹، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم،

۱۸٫ رضایی، سیدمحمد و محسن صالحی، کارنامه پژوهش و فناوری دانشگاه قم، انتشارات دانشگاه قم، ۱۳۹۰، صص. ۵۷۵ تا ۵۸۷،

۱۹٫ ملکی¬فر، عقیل و همکاران، فن‌بازار؛ رویکردی نو به تجارت فناوری و بازارسازی برای دستاوردهای پژوهشی، صنایع دفاع، ۱۳۸۲،

۲۰٫ وبلاگ الگوبرداری به نشانی: http://ieir-benchmarking.persianblog.ir .

درباره ی humantech

همچنین ببینید

بیش از ۳۰ خوشه فناوری در این وبلاگ

به نام خدا در پی سخنرانی رئیس جمهور در جمع رؤسای دانشگاه ها، مقاله تهدیدات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time