auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time

ضرورت تجاری سازی علوم انسانی

به نام خدا
ضرورت تجاری­سازی و توسعه فناوری علوم انسانی
سیدمحمد رضایی
دانشگاه قم، گروه فیزیک
S_M_Rezaei@Qom.ac.ir
S_M_Rezaei@yahoo.com

چکیده:
پيشرفت­هاي علمي و فناوری به طور شتابان تأثيرات همه­جانبه و شگرفي را در تمامي جنبه­هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و زیست‌محیطی در کشور برجاي گذاشته و آثار آن روز به‌روز افزايش مي­يابد. بهبود شاخص­هاي مختلف توسعه منطقه­اي در کشور مؤيد اين نکته بوده است. يكي از ساز و کارهایی كه به تازگی برای تسهيل و ارتقاي فعاليت­هاي توسعه فناوری، به ويژه فناوري­هاي پيشرفته و ايجاد قدرت عرضه و تقاضاي فناوري به وجود آمده است، فن­بازارها مي­باشند
متأسفانه رشته­های مختلف علوم انسانی نتوانسته است برای ایجاد قدرت عرضه و تقاضای فناوری به توفیقات قابل‌توجهی دست پیدا کنند و در بسیاری موارد متخصصان و صاحب­نظران علوم انسانی از ایجاد ارتباط بین خودشان به عنوان «عرضه­كنندگان» با «تقاضاکنندگان» به دانش و کاربرد علوم انسانی عاجزند.
نظر به اهميت فرصت­هايي كه ايجاد اين ساختار براي هر رشته و یا شاخه علمی ايجاد مي­كند، يكي از برنامه­هاي راهبردي در زمينه آمايش سرزمين از حيث تنوع شركت­ها و با توجه به خوشه­هاي علمي و فناوری با موضوعات علوم انسانی است که نوآوری آنها بیشتر در زمینه ارائه خدمت است.
متأسفانه به دلایل تعاریف و تعابیر غربی، نوآوری در تولید کالا، به عنوان فناوری در ذهن جامعه علمی نقش گرفته است، در حالی که ارائه خدمت عامل اصلی در رشد جامعه و حتی استفاده بهینه از کالاهاست. در این نوشته فناوری با رویکرد خدماتی آن هم در حوزه علوم انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.تعریف فناوریفناوری شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی است که گره‌گشای دشواری‌های انسان است. فناوری یک فعالیت انسانی است و از همین رو، هم از دانش و هم از مهندسی دیرینه‌تر است.بر این پایه واژه فناوری اغلب به نوآوری‌ها و نوابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه­یافته دانشی بهره می‌گیرند. حتی نوآوری‌های بسیار کهن مانند چرخ هم نمونه‌هایی از فناوری بوده و به شمار می­روند. از مصداق‌های فناوری نزد قدما فوت کوزه‌گری بوده است. فناوری با این تعاریف نیز دیده شده است:·         فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است.·         فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینه‌ها است. یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و مانند آن می‌باشد.·         فناوری را می‌توان کلیه دانش‌ها، فرآیندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌های به کار رفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات تعریف کرد.·         فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است.·         یونیدو فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم می‌داند.·         فناوری مطالعه ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌های گوناگون صنعت است. [۱۲]·         فناوری مجموعه‌ای از فرآیندها، روش‌ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین‌آلات و مهارت‌هایی است که توسط آن‌ها کالایی ساخته شده و یا خدمتی ارائه می‌گردد.·         علم با مطالعه طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی که فناوری با به‌کارگیری ایده‌ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند.·         تکنولوژی یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام‌یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده‌تر، تکنولوژی کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد.۴-۲٫ اهمیت توجه به فناوری علوم انسانیبا توجه به اهميت تجاري‌سازي يافته‌هاي پژوهشي مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي كشور و توليد ثروت از اين يافته‌ها و تكميل چرخه دانش تا دست‌یابی به محصولات رقابت‌پذير و قابل‌عرضه در بازارهاي هدف، برنامه‌ریزی برای حرکت درست در این راستا ضروری به نظر می‌رسد.ايجاد بسترهايي براي عرضه دانش، علاوه بر فراهم آوردن ارزش‌هاي اقتصادي قابل‌توجه براي سازمان‌ها، منجر به رشد اقتصادي و فني جامعه مي‌شود.الف) انتقال فناوریمعاملات انتقال فناوری، مشتمل بر فرآیندهای مستمر و مداومی هستند که طی آن جذب و تطبیق فناوری در سازمان مورد نظر صورت می‌گیرد. در این انتقال علاوه بر تغییر مکان جغرافیایی و نیز تغییر مالکیت، فناوری تطبیق یافته به عنوان فناوری فرآیند یا فناوری محصول، اشاعه می‌یابد.
فن‌بازار یک نظام کامل و منسجم انتقال فناوری است که کلیه امور مربوط به معاملات انتقال فناوری را انجام می‌دهد. [۱۳]ب) فن‌بازار، عامل رونق معاملات انتقال فناوریرونق‌بخشی به معاملات انتقال فناوری چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی، مستلزم برپایی یک فن‌بازار به عنوان بازار تخصصی انتقال فناوری است. نقش این بازار عبارت است از کاهش موانع موجود بر سر راه معاملات و گردآوری و توزیع اطلاعات واقع‌بینانه در باره قیمت­ها از طریق معاملات تجاری آزاد.
در فن­بازار تخصصی علوم انسانی، جایگاه ارائه خدمات بر تولید محصولات تقدم دارد.

۴-۳٫ اهمیت ارائه خدمت نسبت به تولید کالا
معاملات فن­بازار در دو موضوع (الف) تولید کالا و یا (ب) ارائه خدمت صورت می­گیرد. وضعیت فناوری کشور نشان می­دهد در ایران سهم، نقش و جایگاه تولید محصول چند برابر ارائه خدمت و انجام فعالیت نرم­افزاری است. اطلاع­رسانی، نیازسنجی، تبلیغات و مانند آن، خدماتی هستند که می­توانند در رونق فروش محصولات اثر فوق­العاده­ای داشته باشند. در کشورهای صنعتی هزینه­ای که در انجام خدمات مورد نیاز جهت تبلیغ صنایع و محصولات و فناوری­ها می­شود به عنوان یک سرمایه­گذاری تلقی می­گردد. این تفاوت نگاه در ارائه خدمات بین ایران و بسیاری از کشورهای پیشرفته سبب شده است که بازار محصولات تولیدی رونق پیدا کند. اما خدمات فقط به خدمات جانبی مورد نیاز محصولات تولیدی محدود نمی­شود؛ بلکه علوم انسانی به علت دشواری­ها و پیچیدگی­هایش، خود با دریافت آموزش، پژوهش، مشاوره و مانند آن به حل مشکلات می­پردازد که خود نوعی فناوری است. این فناوری از جنس خدمات می­باشد که درگیر تولید نشده است. بنابراین ارائه خدمات در علوم انسانی در دو بخش قابل طرح و بررسی است. (الف) خدمات مورد نیاز تولید کالا و (ب) خدمات برای حل دشواری­های علوم انسانی. [۱۴]

۴-۴٫ خدمات مورد نیاز تولید کالا
در تمامی بخش­های تولیدی از جمله صنعتی و کشاورزی، فرایندهای مدیریت، آموزش، بازاریابی، فروش، حسابداری و مانند آن به چشم می­خورد که تمامی آن‌ها خدمات عمومی مورد نیاز فناوری است. با نوآوری در هر یک از این حوزه­ها می­توان خدمات علوم انسانی را به فناوری علوم انسانی تبدیل کرد و روش­های نوین در اقتصاد، مدیریت، مالی و حقوقی در انتقال فناوری علوم انسانی کاربرد دارد. لیکن در بعضی فناوری­های علوم انسانی، به فناوری­های ویژه از حوزه علوم انسانی نیاز می­باشد. برای مثال در یک کارخانه تولید عصاره، اسانس، عطر و ادکلن، توجه به مسائل جامعه­شناسی و روان­شناسی و شناسایی دیگر عوامل مؤثر می­تواند در بازار هدف تأثیرات شگرفی داشته باشد و با شناخت علایق و سلایق مصرف‌کنندگان، فرصت­های جدیدی را در جامعه و کشورهای متفاوت بگشاید. از سوی دیگر ملاحظه می­شود بی­توجهی به این مسائل، سبب از دست رفتن بازار فرش ایران در جهان شده است.

۴-۵٫ خدمات برای حل دشواری­های علوم انسانی
گاهی ارائه خدمات حوزه علوم انسانی به خدمت جهت رونق محصولات مربوط نمی­شود؛ بلکه به خودی خود در حوزه علوم انسانی نقش ایفا می­کند. برای مثال نوآوری در آموزش، پژوهش، فناوری­های آموزشی و پژوهشی می­باشد که به تولید هیچ کالایی منجر نمی­شود. در بعضی از موارد، نیازهای حوزه ارتقای روحی، فکری، ذهنی و معنوی انسان­ها، به خدمات ویژه نیاز دارد. در سطح بالاتر، خدماتی وجود دارد که نتوانسته است جایگاه و موفقیت لازم را در جامعه پیدا کند. در این مقاله به مقوله روشن، کاربردی و موجود در فناوری­های آموزشی و پژوهشی نمی­پردازیم و فقط نمونه­هایی از خدمات ویژه علوم انسانی و کشف موضوعات جدید در علوم انسانی را مورد بحث قرار می­دهیم.
نمونه­هایی از خدمات و فناوری­های علوم انسانی
استانداردسازی توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و در بسیاری از کشورها، توسط سازمان­هایی با نام­های مشابه، به تحقیقات صنعتی که به تولید کالا مربوط می­شود پیوند خورده است. امروزه شاهد استانداردسازی در روش­ها و موضوعات علوم انسانی، اجتماعی، رفتاری و مانند آن هستیم. ایزو ۱۶۰۰۰ و ۲۶۰۰۰ نمونه­هایی از آن‌ها هستند. [۱۵] درحالی‌که برای برق مصرفی، اختلاف پتانسیل و بسامد به عنوان یک استاندارد تعریف شده است؛ به بسیاری از دستورات دینی در گستره واجب تا حرام عنایتی نگردیده است. اگر استاندارد فقط تعیین می­کند که چه حدی مجاز است، لیکن در شرع مقدس، گستره­ای به عنوان واجب وجود دارد و حد مجاز با مستحب و مباح تعیین شده و غیرمجاز بودن دارای دو سطح مکروه و حرام است. می­بینیم شرع دو محدوده مجاز و غیرمجاز را به پنج محدوده واجب، مستحب، مباح، مکروه و حرام تقسیم کرده است که در نوع خود بی­نظیر است. [۱۶] نمونه دیگری از این دقت نظر در رساله حقوق امام سجاد (ع) ملاحظه می­گردد. آن حضرت در بیش از پنجاه مورد، ضرورت خدمات مورد نیاز را برشمرده­اند. در حقوق فرزند نسبت به والدین، احادیث فراوانی نقل شده است که مبتنی بر یک نظریه واحد، از سوی خدای احد و واحد است که هنوز قالب موجود روز به نام نظریه و فرضیه در مورد آن به کار نرفته است. این‌ها بخشی از فناوری­ها و دانش فنی خاص خود را می­طلبد. [۱۷]

نقش آموزش در کاربردی کردن علوم انسانی
به منظور گسترش خدمات و فناوری­های حوزه علوم انسانی، به برگزاری دوره­های آموزشی و نشست­های علمی نیاز می­باشد. از سوی مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم، کارگاه­های آموزشی متعددی در زمینه کاربرد مستقیم و غیرمستقیم علوم انسانی برگزار شده است. بیش از ۷۰ عنوان از ۱۲۰ کارگاه آموزشی که در سال­های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ در این مرکز رشد برگزار شده، بیان­گر بخشی از پتانسیل رشته­های مختلف علوم انسانی در کاربردی کردن علوم انسانی می­باشد.عناوین کارگاه­های آموزشی مرتبط با علوم انسانی که در مرکز رشد دانشگاه قم برگزار شده، عبارت است از:
نگارش طرح تجاری، جنبه­های حقوقی و ثبتی شرکت­ها، امور مالیاتی، بیمه و قانون کار، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی، بازاریابی، تبلیغات، تولید نرم­افزارهای بازی و آموزشی، بازاریابی و مدیریت فروش، اینترانت ملی، نسخ خطی و کتابخانه دیجیتال، استراتژی ورود به بازارهای بین­المللی، حسابداری شرکت­ها، استراتژی­های صادرات، چالش­ها و راه­کارها، آشنایی با EFQM، مقدمه­ای بر بازار، تحقیقات بازار و شناسایی رفتار مصرف­کننده، روش­های دست­یابی به اطلاعات در اینترنت، سیاره­های کهکشان خویشتن، مدیریت سیاره­های کهکشان خویشتن، طوفان فکر، نرم­افزار موفقیت، استانداردهای امنیت اطلاعات، مدیریت پروژه، روش­ها و الگوریتم­های نوآوری و اختراع، اصول و فنون مذاکرات بین­المللی، آشنایی با قوانین و تسهیلات گمرکی، مالیات بر ارزش­افزوده، مشتری­مداری، روش­های نوآوری و اختراع، تدوین سند راهبردی شرکت­های نوپا، مدیریت زمان، آشنایی با فنون عقد قرارداد، تکنیک­های مختلف جست و جو در اینترنت، موفقیت در کسب‌وکار، کاربرد هوش هیجانی در زندگی و کار، روان­شناسی مدیریت، دوره جامع مدیریت بازاریابی، خودشناسی شغلی، آشنایی با الزامات و ممیزی داخلی، صنایع شنیداری، صنایع مکتوب، سیر از ذهنیت تا عینیت (در معماری)، کاربرد فناوری اطلاعات در خانواده، اتاق فکر مجازی، آموزش حرفه­ای مدیران و مسؤولان دفاتر، آموزش مقدماتی حسابداری، معرفی وظایف و اهداف پارک­ها و مراکز رشد ( در کاربردی کردن علوم انسانی)، شناخت پتانسیل­های حمل و نقل و کاهش هزینه، نقش فناوری اطلاعات در درآمدزایی، معرفی فرصت­های کسب‌وکار در تجارت خارجی، وضعیت بازار در سال ۱۳۸۹، آشنایی با بازار بورس جهانی FOREX، روان­شناسی ارتباط با مشتری، فناوری­های نوین در روابط عمومی، مدیریت کیفیت، آشنایی با شرکت­ها و رویکرد شرکت­های تعاونی، مدیریت کیفیت QFD و TQM، آشنایی با کنترل کیفیت آماری، مدل­های تعالی کیفیت، آشنایی با گواهی­نامه­ها و جوایز کیفیت، دوره جامع کاربردی مدیریت بازاریابی، امور اجتماعی و تسهیلات بنگاه­های زودبازده، راه­اندازی دفتر کار مجازی، آیین نگارش مکاتبات اداری، آشنایی با بورس و بازار سرمایه، مطالعات بازاریابی، حسابداری کاربردی، دوره شناخت و کاربرد عملی دستگاه GPS، تدوین استانداردهای علوم انسانی و رفتاری، کارآفرینی در شرکت­های دانش‌بنیان، آشنایی با مالکیت فکری و رویکرد تجاری‌سازی، مقررات بیمه ویژه شرکت­های نوپا، قوانین مالیات بر ارزش­افزوده. [۱۸] چنانچه ملاحظه می­شود بخشی از این کارگاه­ها موضوعاتی است که رشته­های علوم انسانی در دیگر زمینه­ها و فناوری­های مختلف کاربرد دارند و بعضی از آن‌ها به طور مستقیم و با ایجاد نوآوری می­توانند به بخشی از نیازهای جامعه پاسخ گویند و کمبودهای مختلفی را برطرف کنند. لازم است با یک پژوهش گسترده، نیازهای مختلف جامعه به علوم انسانی شناسایی گردد و به اطلاع صاحب­نظران علوم انسانی برسد.
نقش فن­بازار در انتقال فناوری علوم انسانی
پاره­ای از نقش­های مؤثر فن­بازار به این شرح است:
۱٫       ایجاد بستر اطلاعاتی شرکت­ها در زمینه­های پایش (مانیتورینگ)، هدایت ( منتورینگ)، الگوبرداری ( بنچ مارکینگ) و مانند آن،
۲٫       بی­نیازی شرکت­ها از فعالیت­های تحقیقاتی برای گزینش فناوری­ها و فعالیت­های مناسب و مورد نیاز،
۳٫       ایجاد تعادل بین شرکت­ها در تعیین و ارزیابی فناوری مورد نیاز،
۴٫       تسهیل در عقد قرارداد، کشف نیازها و توان­مندی­ها،
۵٫       مشارکت در شکل­گیری زیرساخت­های مورد نیاز برای بومی کردن و جذب فناوری،
برای اجرای این‌گونه نقش­ها، ۲۲ پیشنهاد شامل نمایشگاه­ها و فن­بازارهای ذیل در کتاب فن­بازار آورده شده است:
۱٫     وزارت بازرگانی: فن­بازار ملی با مشارکت شرکت­های خارجی در زمینه فناوری­های برتر،
۲٫     وزارت نفت: فن­بازار نفت و گاز و پتروشیمی،
۳٫     وزارت جهاد کشاورزی، فناوری­های کشاورزی و صنایع تبدیلی،
۴٫     وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: فن­بازار فناوری­های تجارت پذیر دفاعی،
۵٫     معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: راه­اندازی فن­بازار مجازی کشور،
۶٫     سازمان صنایع کوچک و شهرک­های صنعتی ایران: فن­بازار صنایع کوچک،
۷٫     سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با همکاری سازمان صنایع هوافضا: فن­بازار هوافضا،
۸٫     شهرک­های تحقیقاتی استان­ها: فن­بازار منطقه­ای،
۹٫                             سازمان محیط‌زیست با همکاری وزارت صنایع و معادن: فن­بازار فناوری­های زیست‌محیطی،
۱۰٫ پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: فن­بازار صنایع فرهنگی،
۱۱٫ وزارت آموزش و پرورش: فن­بازار فناوری­های آموزشی،
۱۲٫ وزارت جهاد کشاورزی: فن­بازارهای فناوری­های امید برای ارتقای فناوری روستاییان و معیشت آنان،
۱۳٫ سازمان ایران­گردی و جهان­گردی: فن­بازار فناوری­های گردش­گری،
۱۴٫ وزارت صنایع و معادن: فن­بازار صنایع سرگرمی،
۱۵٫ سازمان مدیریت و برنامه­ریزی: فن­بازار فناوری­های مدیریت و برنامه­ریزی،
۱۶٫ سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: فن­بازار رسانه­ها،
۱۷٫ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: فن­بازار فناوری­های اطلاعات و ارتباطات،
۱۸٫ دفتر همکاری­ها فناوری ریاست جمهوری: فن­بازار فناوری­های نوظهور،
۱۹٫ وزارت راه و ترابری: فن­بازار فناوری­های حمل و نقل،
۲۰٫ وزارت نیرو: فن­بازار فناوری­های انرژی،
۲۱٫ وزارت مسکن: فن­بازار فناوری­های ساختمان،
۲۲٫ تأسیس معاونت گسترش فن­بازارها و مبادلات فناوری در وزارت بازرگانی و تدوین قانون تجارت فناوری. [۱۹] خوشبختانه نزدیک به ۲۰ درصد پیشنهادات بالا در حوزه علوم انسانی است.
در سده سوم و چهارم هجری، وجود باغ­های پسته در اطراف قم گزارش شده است. اینک در قرن چهاردهم، به عنوان کارآفرینی و یک کار تحقیقاتی و تجربی گسترده، بار دیگر کشت محصولاتی مانند زیتون و پسته با تجربه موفقیت­آمیزی در اطراف قم مشاهده می­شود. ملاحظه می­شود با الگوبرداری از تاریخ، دست­یابی به فعالیت­ها و فرصت­های جدید امکان­پذیر می­شود. برای برخورداری از مزایای تحقیقات علوم انسانی، لازم است به الگوبرداری­های موفق که بر پایه علمی استوار است توجه شود. راه­اندازی مؤسسات دانش­بنیان علوم انسانی در حوزه نمایش، راهی است برای شکل­گیری پایه­های تولیدات نمایشی در رقابت با هالیوود و مانند آن، که الگوبرداری راه را برای فناوران علوم انسانی کوتاه می­کند.
الگوبرداری در تولید کالا
استفاده‌ از روش‌ الگوبرداري‌ به عنوان‌ ابزار برنامه‌ريزي‌ تاكتيكي‌ در دنياي‌ تجارت‌ و سازمان­ها نيز به وسيله‌ شركت‌ تجاري‌ زيراكس‌ در اواخر دهه‌ ۱۹۷۰ آغاز گرديد؛ ژاپني‌ها تلاش‌ كردند تا با آن دسته از شركت­هاي‌ آمريكايي‌ آشنا شوند كه‌ دستگاه‌ كپي را با كيفيت‌ بالاتر اما با هزينه‌ توليد كمتر توليد مي‌كردند.
الگوبرداری هم يك نگرش و تفكر زيربنايي است و هم يك ضرورت كه اين ضرورت به طور خلاصه ناشي مي‏شود از:
۱- رقابت جهاني و وجود شرايط رقابتي در بازار كار،
۲- پيشرفت­هاي سريع و قابل‌توجه در علم و فناوری،
۳- پيشرفت­هاي سريع در فناوری اطلاعات،
۴- پيشرفت­هاي قابل توجه و دايم دانش مديريت،
۵- ضرورت رعايت استانداردهاي كيفيت و تكامل طبيعي TQM (مديريت كيفيت فراگير). [۲۰] الگوبرداری در ارائه خدمت
ارزيابي مقايسه‌اي يكي از مؤثرترين شيوه‌ها در جهت بهبود سازمان است. امروزه مديريت هر سازمان مي‌تواند با الگوبرداري از سازمان­هاي موفق، روش­هاي برتر را براي بهبود مستمر كارايي در سازمان خود پيدا كرده و آن‌ها را پياده‌سازي كند. الگوبرداري نه تنها مي‌تواند يك تكنيك تشخيص مشكلات باشد بلكه مي‌تواند در روابط طراحي فرايندها نيز كمك شاياني به طراحان كند. الگوگيري به واقع پاسخي براي تنظيم اين سؤال است كه هنگامي كه احتياج به بهبود تشخيص داده مي‌شود استانداردهاي عملكرد بايد در چه سطحي تنظيم شوند. تشخيص سطوح عملكرد سازمان­هاي موفق و فهميدن چگونگي انجام آن، تشخيص اين كه ديگران چگونه مي‌توانند براي تغيير در سازمان ايجاد انگيزه كنند و اشتباهات خود را به حداقل برسانند و تشخيص شكاف­هاي موجود بين عملكرد سازمان­هاي موفق با ديگر سازمان­ها و كم كردن فاصله بين آن‌ها همگي مي‌توانند از نتايج الگوبرداري به شمار آيند.
نتیجه­گیری
با الگوبرداری از فناوری­های مختلف، می­توان در تمامی رشته­های علوم انسانی و یا در شاخه­های بین­رشته­ای علوم انسانی، فناوری­هایی با موضوع ارائه خدمت تعریف کرد. این الگوبرداری­ها می­تواند از فناوری­های فنی و مهندسی صورت پذیرد. چنین رویکردی به صنایع فرهنگی و صنایع خلاق منجر می­شود. الگوبرداری از نظریه­ها و فرضیه­ها و تاکتیک­های تولیدات فرهنگی در کشورها و فرهنگ­های مختلف می­تواند به کمک بومی­سازی به خدمات باارزشی در حوزه­های مختلف علوم انسانی تبدیل شود.
فن­بازار پایگاه ارتباطی بین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان فناوری است. این ارتباطات می­تواند به انتقال و مبادله فناوری تبدیل شود. سوابق فن­بازارهای موجود نشان می­دهد که جای فن­بازار تخصصی علوم انسانی در ایران خالی است.

منابع
ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد، فارسی، به نشانی: http://fa.wikipedia.org/wiki/، سایت فن­بازار پارک علم و فناوری استان مرکزی، به نشانی:
http://www.astp.ir/TechnologyTransfer_fa.aspx، سایت فن‌بازار ملی ایران (بخش درباره ما و بخش مقالات)، به نشانی: www.techmart.ir سایت فن‌بازار منطقه‌ای خراسان (بخش درباره ما و بخش مقالات)، به نشانی: www.kstp.ir/techmart، سایت دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به نشانی: www.istt.org، سایت فن­بازار مرکز رشد دانشگاه قم، به نشانی: www.qomit.ir/fanbazar، سایت فن­بازار پارک علم و فناوری یزد، به نشانی: www.ystp.ir، سایت فن­بازار پارک علم و فناوری استان سمنان، به نشانی: www.sstp.ir، پورتال معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به نشانی:
http://www.research.gov.ir/portal،
سایت مرکز فن‌بازارهای صنعتی آصف (بخش درباره ما)، به نشانی: www.aseftechmart.com/main.Asp، ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد، انگلیسی، به نشانی: www.wikipedia.org/wiki/، فرهنگ لاروس، سایت مرکز ملی انتقال فناوری، به نشانی: www.nttc.edu، رضایی، سیدمحمد، سخنرانی در جمع پژوهش­گران برتر سال ۱۳۸۹ مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، قم، ۱۳۸۹، پورحبیبی، مدیرکل تدوین استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای علوم انسانی و رفتاری، ۲۳/۱۰/۱۳۸۹، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم، رضایی، سیدمحمد، کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای علوم انسانی و رفتاری، ۲۳/۱۰/۱۳۸۹، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم، رضایی، سیدمحمد، نشست علمی کاربردی کردن علوم انسانی با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه قم، ۰۱/۱۰/۱۳۸۹، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه قم، رضایی، سیدمحمد و محسن صالحی، کارنامه پژوهش و فناوری دانشگاه قم، انتشارات دانشگاه قم، ۱۳۹۰، صص. ۵۷۵ تا ۵۸۷، ملکی­فر، عقیل و همکاران، فن‌بازار؛ رویکردی نو به تجارت فناوری و بازارسازی برای دستاوردهای پژوهشی، صنایع دفاع، ۱۳۸۲، وبلاگ الگوبرداری به نشانی: http://ieir-benchmarking.persianblog.ir .

درباره ی humantech

همچنین ببینید

بیش از ۳۰ خوشه فناوری در این وبلاگ

به نام خدا در پی سخنرانی رئیس جمهور در جمع رؤسای دانشگاه ها، مقاله تهدیدات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time