auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time

بیش از ۳۰ خوشه فناوری در این وبلاگ

به نام خدا
در پی سخنرانی رئیس جمهور در جمع رؤسای دانشگاه ها، مقاله تهدیدات دانشگاه قم و ضرورت راه اندازی فن بازار تخصصی علوم انسانی که رویکرد خوشه های فناوری اینجانب در پایگاه بورس نوآوری در کاربرد علوم است همراه با بخش هایی از سخنان رئیس جمهور به این شرح است
دانشگاه باید به بهبود زندگی جامعه منتهی شود

روحانی در اجلاس رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری گفت

در علوم و فناوری، تحقیقات و پیشرفت علمی دانشگاه در صف مقدم بوده و هست. پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ و پارک‌های علم و فناوری و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی را در حرکت این کشور در مسیر توسعه داشته‌اند

رئیس جمهور در ادامه سخنانش اظهار داشت: نیازمند دانشگاهی هستیم که در آن دانشگاه کارآفرین تربیت شود نه کارجو؛ ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن دانشگاه، دانشجوی خلاق تربیت شود.
روحانی افزود: نیازمند دانشگاهی هستیم که علم و پژوهش در آن مکمل هم و در کنار یکدیگر باشند. به دانشگاهی نیار داریم که قدرت تعامل با جهان و روند پیشرفت جهان داشته باشد. ما نیاز به دانشگاهی داریم که این دانشگاه اثرش تولید ثروت و قدرت باشد. نیاز به دانشگاهی داریم که مردم جامعه ما و ملت ما آثار آن دانشگاه را در زندگی خود لمس کنند، دانشگاه باید به بهبود زندگی جامعه منتهی شود.
وی اضافه کرد: ما هم معلم، مدرس و هم محقق و پژوهشگر می‌خواهیم، هم روشنفکر و دانشور. تعلیم یافته دانشگاه که اهل تحقیق است و مسایل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خود را ، برای حل مسایل اجتماعی و سیاسی از علم بهره می‌جوید و آن دانشور و روشنفکر می‌شود. ما نیاز به هر سه داریم؛ معلمِ محققِ روشنفکر.

روحانی در ادامه به طرح این سؤالات پرداخت که چرا در علوم انسانی پیشرفت نمی‌کنیم؟ چرا در ژنتیک و شبیه‌سازی و انرژی‌های نو پیشرفت می‌کنیم و در علوم انسانی و حقوق و اقتصاد و علوم اجتماعی پیشرفت نمی‌کنیم؟ چرا صاحب نظریه نیستیم؟

روحانی افزود: چرا ما دانشجو تربیت می‌کنیم؛ با این همه مشکلات مالی که ما داریم البته دولت هر چقدر توان داشته باشد، هر چه پول در دانشگاه هزینه شود هزینه نیست، درآمد است اما به هر حال دانشگاه باید به‌گونه‌ای دانشجو را تربیت کند که بتواند معضلات اجتماعی ما را حل کند.
وی اضافه کرد: ارتباط دانشگاه با بازار کار، من خواهش می‌کنم، شما منتظر دولت نباشید. خودتان مسئولید. شما باید به دولت کمک کنید. دولت باید دولتِ دانش بنیانِ مدرن باشد. دانشگاه است که باید به میدان بیاید و کمک کند. شما به ما راه‌حل بدهید. شما در بخش اقتصاد و سیاست به ما راه‌حل بدهید. خود شما باید دانشگاه را نقد کنید. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه چرا دانشگاه خاموش است و چرا استادان خاموشند؟، اظهار داشت: ما شهامت سقراط‌وار را می‌خواهیم. از چه می‌ترسید؟ چرا یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود. استادان دانشگاه خصوصی برای رییس‌جمهوری نامه می‌نویسند. چرا نمی‌آیند حرف بزنند و صحبت کنند؟

هفته گذشته پس از برگزاری کارگاه جنگ نرم از شرکت کنندگان خواستند که تهدیدات دانشگاه خود را درقالب یک مقاله به نشانی
sbasatid@gmail.com
بفرستند
اینجانب مقاله ذیل را فرستادم که هماهنگی کاملی با سخنرانی رئیس جمهور محترم در جمع رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری دارد

به نام خدا
دانشگاه قم، ضرورت تجاری­سازی و توسعه فناوری علوم انسانی
با تشکیل فن­بازار علوم انسانی در دانشگاه­ها
سیدمحمد رضایی
گروه فیزیک دانشگاه قم
S_m_rezaei@qom.ac.ir-09123530258
چکیده:
پيشرفت­هاي علمي و فناوری به طور شتابان تأثيرات همه‌جانبه و شگرفي را در تمامي جنبه­هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و زیست‌محیطی در کشور برجاي گذاشته و آثار آن روز به روز افزايش مي­يابد. بهبودشاخص­هاي مختلف توسعه منطقه­اي در کشور مؤيد اين نکته بوده است.
يكي از ساز و کارهایی كه به تازگی براي تسهيل و ارتقاي فعاليت­هاي توسعه فناوری، به ويژه فناوري­هاي پيشرفته وايجاد قدرت عرضه و تقاضاي فناوري به وجود آمده است، فن­بازارها مي­باشند . فن­بازارها در سطوح مختلف ملي، منطقه­اي و بين­المللي در گستره مناطق، كشورها و قاره­ها با حمايت و پشتيباني اتحاديه­ها و سازمان­هاي بين­المللي و به طور خاص در بسياري از مناطق صنعتي و تحقيقاتي (مانند پارك­هاي علمي و فناوري) راه­اندازي و باعث شكوفايي وتسريع در مبادلات فناوري­هاي نوين شده­اند.
متأسفانه رشته­های مختلف علوم انسانی نتوانسته است برای ایجاد قدرت عرضه و تقاضای فناوری به توفیقات قابل‌توجهی دست پیدا کنند و در بسیاری موارد متخصصان و صاحب­نظران علوم انسانی از ایجاد ارتباط بین خودشان به عنوان «عرضه­كنندگان» با «متقاضيان» به دانش و کاربرد علوم انسانی عاجزند.
دانشگاه قم، به عنوان دانشگاه جامع استان و با فراوانی رشته­های علوم انسانی نسبت به دیگر رشته­های علمی، آموزشی و پژوهشی و با داشتن مراکز فناوری از جمله مرکز رشد واحدهای فناوری، دفتر کارآفرینی و دفتر ارتباطات علمی و صنعتی، نتوانسته است نقش ارتباطی مناسبی را بین عرضه­کنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به همین دلیل نیاز این دانشگاه و بسیاری از دانشگاه­های کشور با رویکرد غالب علوم انسانی به فن­بازارهای علوم انسانی امری ضروری است.
فن­بازار (Technomart) به معناي بازار فناوري، يعني محلي براي مبادلات فناوري­هاست. همان‌طور كه فن­بازار يا بازار مسكن محلي براي مبادله مسكن است و بنگاه­هاي معاملات مسكن، واسطه­هاي اطلاعاتي و حقوقي معامله مسكنهستند، در بازار فناوري نيز فن­بازارها نقش واسطه­اي را براي رساندن اطلاعات فناوری به «عرضه­كنندگان»،«متقاضيان»، «كارآفرينان» و «سرمايه­گذاران» بر عهده دارند.
در ضمن، فن­بازارها در دنيا معمولاً به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال دانش و فناوري نيز مي­پردازند.آشنایی متخصصان و استادان علوم انسانی با فن­بازار، می­تواند به توسعه پژوهش­های کاربردی و بهره­گیری از این پژوهش­ها به منظور حل مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی کمک شایانی کند.

کلیدواژه: فن­بازار، فن­بازار تخصصی، فناوری، تجاری­سازی علوم انسانی، انتقال فناوری، فروش دانش فنی،

فهرست
مقدمه- تعریف- تاریخچه- ضرورت- مأموریت- انواع فن­بازار- فن‌بازار در ایران- فن‌بازار ملی ایران- بخش‌های مختلف فن‌بازار ملی ایران- ابزارهای اطلاع‌رسانی فن­بازار- فن­بازار منطقه­ای- فن­بازارهاي تخصصی- خدمات فن­بازارهاي تخصصی- فن­بازار تخصصی علوم انسانی- ويژگي­هاي كلي سايت فن­بازار تخصصی- شکل ظاهری فن­بازار تخصصی علوم انسانی- فن­بازار تخصصی علوم انسانی، قطب علم و فناوری علوم انسانی- تعریف فناوری- اهمیت توجه به فناوری علوم انسانی- تشکیل فن­بازار تخصصی علوم انسانی در دانشگاه قم

فن‌بازار
مقدمه در رشته‌های فنی و مهندسی پیدا کردن شغل و فعالیت اقتصادی و ایده تجاری توسط دانش‌آموختگان کار سختی نیست ولی در رشته‌های علوم پایه با مشکلاتی همراه است و در رشته‌های علوم انسانی با دشواری‌های فراوانی همراه است به گونه‌ای که اگر از اساتید این رشته‌ها بخواهیم که ایده و یا فرصت‌های شغلی جدیدی معرفی کنند شاید نتوانند و یا حتی به آن فکر نکرده باشند.
حتماً شما هم معتقدید که برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر باید فکر نو داشت و اگر این نوآوری در حوزه صنایع نرم اتفاق بیفتد می­تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد. حتماً با صنایع فرهنگی یا خلاق یا نرم آشنایی دارید.شما نیز می‌توانید به یاری توسعه صنایع خلاق بپردازید و با معرفی ایده‌ها، کمبودها، نیازها، ابتکارات و فرصت­های شغلی جدید در حوزه علوم انسانی به تحقق این نهضت کمک کنید.
توجه و علاقه شما به آینده­نگاری سبب می­شود که با علاقه بیشتر منتظر باشیم به خصوص این که لازم است با توجه به شرایط فعلی صنعت کشورمان به صنایع فرهنگی رو آورده و با تجاری‌سازی آن در حوزه علوم انسانی به تولید ثروت بپردازیم.

تعریف
فن‌بازار به معنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات فناوری است. همان‌طور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاه‌های معاملات مسکن واسطه‌های اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فن‌بازارها نقش واسطه‌ای برای رساندن اطلاعات فناوری به «عرضه‌کنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایه‌گذاران» را دارد. در ضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال فناوری می‌پردازد. [ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد]

تاریخچه
تولد فن‌بازارها به یک دهه قبل (دهه ۱۹۹۰) و کشورهای شرق آسیا برمی‌گردد. کشورهایی چون «ژاپن»، «چین» و «هنگ‌کنگ» که خود تولیدکننده فناوری نبودند و بیشتر از راهبُرد انتقال فناوری استفاده می‌کردند، برای سامان‌دهی به جریان انتقال فناوری در کشورشان دست به ایجاد ساختارهایی زدند که بعداً به نام Technomarket یا Technomartمعروف شدند. نمونه‌ای از مهم‌ترین فن‌بازارها در حال حاضر عبارت‌اند از:
•        فن‌بازار آسیا و اقیانوسیه APCTT؛ مستقر در دهلی‌نو
•        فن‌بازارYet2؛ در آمریکا
•        فن‌بازار هنگ‌کنگ. [فن‌بازار؛ رویکردی نو به تجارت فناوری و بازارسازی برای دستاوردهای پژوهشی/عقیل ملکی فر و همکاران/۱۳۸۲] ضرورت
امروزه در عرصه جهانی افراد خلاق، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان، منشأ تحولات بزرگی در زمینه صنعت، تولید و خدمات می‌باشند و به عبارتی از آنان به عنوان قهرمان ملی یاد می‌شود.
امروزه همگان دریافته‌اند جامعه‌ای که متکی بر اندیشه بوده است در بلندمدت موفق‌تر و سرافرازتر از جوامعی بوده که به منابع زیرزمینی خود اتکا داشته‌اند.
منابع زیرزمینی در کشورهای جهان سوم با وجود مزیت‌های آنان موانع توسعه‌یافتگی به شمار می‌آیند در صورتی که در پاره‌ای از کشورها با استفاده از فکر –خلاقیت توانسته‌اند از جمله کشورهای پیشرو در جهان باشند.
فرایند توسعه اقتصادی دانش‌محور نیازمند زیرساخت‌هایی برای تجاری كردن یافته‌های پژوهشی و تسهیل مبادلات فناوری و انتقال صحیح فناوری است. یكی از سازوکارهایی كه اخیراً برای تسهیل فعالیت‌های توسعه فناوری، ایجاد قدرت پیشنهاد و تقاضا، شفاف‌سازی و تقویت بازار فناوری در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، فن‌بازارها می‌باشند.
اهدافی كه این فن‌بازارها به دنبال آن هستند عبارت‌اند از:
ایجاد بستر مناسب برای عرضه فناوری و پاسخگویی به نیازهای مرتبط با آن در جامعه
ایجاد فضای حمایتی برای تجاری‌سازی تحقیقات
جهت‌دهی بهتر سرمایه‌های بخش دولتی
ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فنّاورانه با نشان دادن سوددهی بالای این فعالیت‌ها [سایت فن­بازار پارک علم و فناوری یزد] مأموریت
ظرایف موجود در انتقال فناوری لزوم ایجاد اطلاع‌رسانی صحیح، مشاوره و استانداردسازی مبادلات را به وجود آورد، که این نقش توسط فن‌بازارها ایفا می‌شود. در اصل فن‌بازار در نقش یک واسطه حرفه‌ای در سطوح مختلف در کنار عرضه‌کنندگان (دانشگاه‌ها، پژوهش‌گاه‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع) و متقاضیان فناوری (صنایع بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاران و حتی دانشگاه‌ها) خواهد بود. با این تعریف می‌توان گفت فن‌بازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات فناوری است.
در این بازار، فروشندگان فناوری فرصت می‌یابند تا ایده‌ها و فنّاوری‌های خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آن‌ها اقدام به بازاریابی کنند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان فناوری نیز تقاضاهای خود را مطرح کرده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینه‌ها داشته باشد.
انواع فن­بازار
فن‌بازارها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:
۱٫       فن‌بازار اطلاعات: در فن‌بازار اطلاعات، تنها اطلاعات فناوری به مخاطبان عرضه می‌شود. در واقع همان‌طور که وقتی به یک بنگاه معاملات مسکن مراجعه می‌کنید، اطلاعات کاملی در مورد مسکن قابل خرید یا فروش با تمام ویژگی‌هایش می‌یابید، در فن‌بازار اطلاعات هم می‌توانید از فنّاوری‌های قابل خرید و فروش مطلع شوید.
۲٫       فن‌بازار مشاوره: این‌گونه فن‌بازارها به طرفین معامله انتقال فناوری مشاوره‌های فنی، حقوقی و بازار می‌دهند تا به بهترین شکل منافع طرفین تأمین شود.
۳٫       فن‌بازار ترکیبی: که هر دو وظیفه بالا را هم‌زمان انجام می‌دهد. [سایت فن‌بازار منطقه‌ای خراسان (بخش درباره ما و بخش مقالات)]

در مسير تجاري‌سازي نتايج نوآوري‌ها و تحقيقات، حفاظت و نگهداري از دستاورد‌هاي پژوهشي و فکري از جايگاه ویژه‌ای برخوردار است. حفظ و نگهداري قانوني از مالکيت‌هاي فکري نظير اختراعات، فرآيندهاي کاملاً تخصصي هستند که صاحبان دستاوردهاي فکري نيازمند دريافت مشاوره‌هاي تخصصي مرتبط مي‌باشند. [۷] دفتر انتقال فناوري شهرک علمي و تحقيقاتي اصفهان به عنوان يکي از مراجع اصلي متولي ارايه خدمات مربوط به حقوق مالکيت فکري در کشور، از سال ۱۳۸۴ فعاليت خود را آغاز کرده و تاکنون خدمات متنوعي را در زمينه‌هاي جستجوي تخصصي اسناد اختراع، مشاوره در زمينه ثبت اختراع در داخل و خارج از کشور، حمايت از ثبت اختراع داخلي و خارجي، قيمت‌‌گذاري دانش فني، فروش و انتقال دانش فني، برگزاري دوره‌هاي آموزشي مرتبط با مالکيت فکري و مانند آن ارايه نموده است.
کارشناسان اين دفتر با استفاده از بانک‌هاي تخصصي و تهيه گزارش‌هاي جستجو در زمينه‌هاي مالکيت فکري بطور خاص و مديريت فنّاوري بطور عام آماده ارايه خدمات و مشاوره به واحدهاي فنّاور مستقر در پارکها و مراکز رشد، اعضاء هيات علمي دانشگاهها و محققين خصوصي و واحدهاي تحقيق و توسعه مي‌باشند.

فن­بازار در ایران
با گسترش روزافزون اهمیت فن‌بازارها در دنیا به عنوان یک ابزار قدرتمند توسعه و تبادل فناوری، ایده ایجاد فن‌بازار در ایران در سال۱۳۸۱ شکل گرفت. با توجه به نبود تجربه مشابه در داخل کشور، فاز مطالعاتی ایجاد فن‌بازار در همان سال در پارک فناوری پردیس آغاز شد. مدل مناسب برای پیاده‌سازی در ایران با توجه مطالعات انجام‌شده و نیز شرایط و زیرساخت‌های موجود در کشور در سال ۱۳۸۲ استخراج گردید و منجر به شکل‌گیری اولین فن‌بازار در پارک فناوری پردیس شد که تحت عنوان فن‌بازار ملی ایران به‌کار خود ادامه داد.
طراحی مدل پیشنهادی فن‌بازار ملی در سال ۱۳۸۲، اصطلاحات و تعاریف فن‌بازار در قالب یک واژه‌نامه، مورد امضا و تأیید سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع و معادن وقت و پارک فناوری پردیس واقع گردید. در این واژه‌نامه، به تعریف فن‌بازار، بخش‌های آن، سایت فن‌بازار ملی و فن‌بازارهای تخصصی اشاره شده است
واژه‌نامه اصطلاحات و تعاریف فن‌بازار در حال حاضر، فن‌بازار ملی ایران، بزرگ‌ترین و منسجم‌ترین تشکیلات مرتبط با فن‌بازار در ایران است. این مرکز که توسط پارک فناوری پردیس تأسیس شده است تاکنون اقدامات مختلفی مانند راه‌اندازی بانک اطلاعات مرجع فناوری، برگزاری جشنواره ملی فناوری و مانند آن را انجام داده و هم‌اکنون راه‌اندازی بخش فیزیکی فن‌بازار ملی را در پارک مذکور در دستور کار خود دارد.
شناسایی موانع پیاده‌سازی فن‌بازار در ایران از دیگر اقدامات انجام شده در رابطه با فن‌بازار در ایران می­باشد. تاکنون چندین نمایشگاه فن‌بازار در هفته پژوهش و فناوری از سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده است. [۳] سایر مراکزی که هم اکنون در ایران در حیطه فن‌بازار فعالیت می‌کنند عبارت‌اند از:
•        فن‌بازار پارک علم و فناوری یزد
•        فن‌بازار منطقه‌ای خراسان (پارک علم و فناوری خراسان)
•        مرکز فن‌بازارهای صنعتی آصف
•        سامانه مبادلات فناوری (سمفا)
•        فن‌بازار منطقه‌ای شمالغرب
•        فن‌بازار ایران (شرکت سیوان) [۲] زمینه های تخصصی مورد عرضه و تقاضا در فن بازار در سایت پارک علم و فناوری استان سمنان عبارت است از: [۸] ۱- صنايع نفت، گاز و پتروشيمي، ۲- صنایع دريايي و زير سطحي، ۳- صنايع فلزي، ۴- صنعت نساجي، ۵- صنايع كشاورزي و دامپروري، ۶- حمل و نقل،  ۷-  صنايع دفاعي،  ۸- صنایع غذایی و دارویی، ۹- صنايع شيميايي و سلولزي، ۱۰- صنایع خودرو، ۱۱- انرژی، ۱۲-  صنايع سراميك و نسوز، ۱۳- لوازم خانگي، ۱۴- محيط زيست، ۱۵-  عمران و راه سازي، ۱۶- ماشين و تجهيزات صنعتي، ۱۷- ابزار آلات و تجهيزات آزمايشگاهي، ۱۸- صنايع هوا فضا، ۱۹- سایر
و همین نگاهی است که فناوری­های علوم انسانی را با تمام نقش و اهمیتش در حوزه سایر فناوری­ها می­شناسد و بررسی­ها و دسته­بندی فناوری­ها موجود در پورتال معاونت پژوهشی و فناوری نیز مؤید همین دیدگاه است. [۹] فن‌بازار ملی ایران
با ملاحظه سند چشم‌انداز بیست ساله نظام در بخش سیاست‌ها و هدف‌گذاری علمی فناوری كشور، احراز قدرت برتر علمی فناوری در منطقه از مهم‌ترین اهداف تعیین شده است كه این جایگاه به حول و قوه الهی برای كشورمان قابل دست‌یابی خواهد بود.
در راستای تدارك و برنامه‌ریزی بلندمدت جهت حصول این جایگاه رفیع در منطقه، یكی از مهم‌ترین گام‌های حمایتی، بستر سازی برای توسعه كسب و كار و تجاری‌سازی محصولات علمی و تحقیقاتی مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری‌ها و صنایع پیشرفته كشور می‌باشد. بسترسازی در این حوزه لاجرم نیازمند ایجاد و توسعه زمینه‌های همكاری و تعاملات نزدیك، اطلاع رسانی، تبادل اخبار مربوط به دستاوردهای علمی و فناوری، عرضه و تقاضای فناوری‌ها و محصولات و در نهایت ایجاد هم‌افزایی میان كلیه عوامل بخشی و غیر بخشی فعال در این حوزه‌ها در سطح كل كشور است.
فن‌بازار ملی ایران به عنوان یكی از بسترهای مهم زمینه‌ساز برای ایجاد و توسعه این مبادلات و تعاملات در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ شروع کرده و از آن زمان تاكنون، طراحی طیفی متنوعی از خدمات و ایجاد زیرساخت‌های تخصصی به منظور تسهیل فرآیند توسعه فناوری را در دستور كار قرار داده است. در این راستا، شبكه سازی، پوشش اطلاعاتی و خبری حوزه‌های مختلف فناوری اعم از عرضه و تقاضا، محصولات و معرفی متخصصین و بنگاه‌های فعال در حوزه خدمات تخصصی، گام مهمی در راستای گسترش زنجیره ارزش و ایجاد ارزش افزوده، محسوب می‌گردد. بر این اساس، توسعه ساختار فن‌بازار سبب می‌شود كه اطلاعات مربوط به دستاوردهای نهایی در حوزه محصولات و فناوری‌های عرضه شده توسط مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی در اختیار مخاطبان قرار گرفته و مرحله به مرحله به بازار نزدیك گردد.
سامانه جامع فن‌بازار ملی ایران به ‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات فناوری كشور، مقارن با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ توسط معاونت محترم علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح گردید. اطلاعات این سامانه در پنج حوزه عرضه فناوری، تقاضای فناوری، خدمات فناوری، تجهیزات فناوری جمع‌آوری و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. دایر کردن فن‌بازارهای ‌منطقه‌ای و تخصصی كه هم‌اینك در دستور كار فن‌بازار است، مبتنی بر این بانک‌های اطلاعاتی بوده و به عنوان برنامه‌ای جامع، نقش بی‌بدیلی در توزیع بهتر اطلاعات در گستره‌های مشخص جغرافیایی ایفا می‌کند.
تعامل و همكاری نزدیك با مجموعه‌های دولتی مانند معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری، پارك فناوری پردیس، مركز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت، شركت ملی نفت، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشكی تهران، معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین ارتباط تنگاتنگ با تشكل‌ها، ساختارها و شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فناوری‌های جدید و نیز ارتباطات گسترده بین‌المللی در كشورهای روسیه، چین، هند، مالزی، بلاروس، اوكراین، کره‌ جنوبی و. . . فرصت مناسبی را برای توسعه و نشر اطلاعات و معرفی دستاوردهای حوزه فناوری‌ها به شرکت‌ها و مؤسسات ارائه می‌کند. به عبارت دیگر بسترهای ایجاد شده توسط فن‌بازار ملی ایران در راستای برقراری تعاملات و همكاری با مجموعه‌های داخلی و خارجی، فرصتی ذی‌‌قیمت را برای عرضه‌كنندگان و صاحبان فناوری و محصولات این حوزه از یك سو و متقاضیان و متخصصان از سوی دیگر فراهم آورده است.
بخش‌های مختلف فن‌بازار ملی ایران
فن‌بازار ملی ایران مشتمل بر سه بخش مجازی، فیزیكی و پشتیبان است.
بخش مجازی شامل ابزارهای رسانه‌ای است كه وظیفه اطلاع‌رسانی در مورد فناوری‌های تولید شده در كشور و یا نیازهای فناورانه كشور را بر عهده دارد. این ابزارها شامل وب‌سایت (حاضر) ، نمایشگاه مجازی محصولات دارای فناوری پیشرفته، نمایشگاه‌ها و. . . است.
بخش فیزیكی فن‌بازار در مجموعه پارك فناوری پردیس به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع، در حال احداث می‌باشد كه مشتمل بر دفاتر كارگزاران فن‌بازار، نمایشگاه دائمی محصولات دارای فناوری پیشرفته و سالن اجتماعات می‌باشد.
بخش پشتیبان مشتمل بر مجموعه‌های ارائه‌دهنده خدمات تخصصی فناوری و نیز شبكه همكاران داخلی و خارجی فن‌بازار است. مركز خدمات تخصصی پارك فناوری پردیس به‌عنوان بخش پشتیبان، ارائه‌دهنده خدمات مختلف در زمینه‌های ارزیابی اقتصادی، حقوقی، تأمین مالی، انتقال فناوری و. . . است و شبكه همكاران نیز مشتمل بر همكاران (دولتی و خصوصی) داخل و خارج از كشور می‌باشد.
فن‌بازار ملی ایران، گسترش شبكه همكاران را با این هدف مدنظر قرار داده است كه بتواند مراكز ارائه دهنده خدمات را در كمترین زمان ممكن به متقاضیان این خدمات معرفی کرده و زمینه را برای تبادل فناوری مساعد کند. همچنین تبادل اطلاعات با همكاران خارجی امكان تسریع در روند انتقال فناوری‌ها و تسهیل فرآیند عرضه فناوری‌های داخلی به مجموعه‌های متقاضی خارجی به منظور توسعه فناوری‌های داخلی را فراهم می‌سازد.

در فرآیند تجاري‌سازي نتايج نوآوري‌ها و تحقيقات، حفاظت و نگهداري از دستاورد‌هاي پژوهشي و فکري از جايگاه ویژه‌ای برخوردار است. حفظ و نگهداري قانوني از مالکيت‌هاي فکري نظير اختراعات، در سالهای اخیر یکی ازمباحث چالش برانگیز در این حوزه می باشد. تجاری سازی يافته هاي علمي يا همان اختراعات ثبت شده مهمترین رسالت موسسات علمي و پژوهشي، نظیر پارکها ی علم و فناوری می­باشد. [۱۱]

ابزارهای اطلاع‌رسانی فن­بازار
در راستای انجام اهداف فوق، ابزارهای اطلاع‌رسانی مورد استفاده فن‌بازار ملی ایران عبارت‌اند از:
۱. سایت اینترنتی:
سایت اینترنتی فن‌بازار ملی ایران به آدرس www. techmart. ir که هم اکنون در آن قرار دارید شامل بانك‌های اطلاعات فناوری كشور است كه دارای بخش‌های محصولات و تجهیزات صنعتی، پیشنهاد فناوری، تقاضای فناوری، خدمات فناوری و متخصصان است. همچنین سایر اطلاعات مربوط به فناوری شامل خدمات مشاوره‌ای، اخبار، مقالات و. . . نیز از طریق این سایت در دسترس عموم قرار دارد. دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شركت‌ها و یا مراكزی كه به فناوری در زمینه خاصی نیاز دارند و یا تمایل به معرفی فناوری‌های خود دارند دسته اول مخاطبین فن‌بازار هستند. این‌گونه مراكز می‌توانند با مراجعه به سایت و تكمیل کاربرگ‌های مربوط به عرضه یا تقاضا این اطلاعات را در دسترس عموم قرار داده و زمینه را برای همكاری‌‌‌های فناوری آماده کنند. در زیر دسته‌های شانزده‌‌گانه مربوط به بانك پیشنهاد فناوری و عناوین برخی از فناوری‌های ارائه شده آمده است.
بانك اطلاعاتی دیگر دربرگیرنده تقاضاهای فناوری است كه پاسخی به نیازهای دسته دوم مخاطبان فن‌بازار محسوب می‌گردد. در این قسمت مراكزی كه به فناوری خاصی نیاز دارند، تقاضای خود را با استفاده از کاربرگ تقاضای فناوری مطرح می‌کنند. این بخش علاوه بر مرتفع کردن نیاز متقاضیان، در جهت‌دهی به فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه و اطلاع‌رسانی در مورد نیازهای تحقیقاتی، مثمر ثمر می‌باشد. واحدهای صنعتی برای رفع مشكلات صنعتی خود می‌توانند نیازهایشان را در فرمت‌های خاصی ارائه کرده تا مراكز علمی كشور در قالب پروژه‌های تحقیقاتی به رفع آن‌ها بپردازند.
سومین بانك اطلاعاتی مربوط به مراكز ارائه دهنده خدمات فناوری مانند مراكز رشد، مراكز مشاوره حقوقی و مدیریتی، آزمایشگاه‌ها، شركت‌های بازاریابی و. . . است. اطلاعات مربوط به برخی از مراكز ارائه‌دهنده خدمات فناوری در ادامه آمده است.
همچنین مشاوره‌ها و مطالب آموزشی در زمینه‌های مختلفی مانند مدیریت فناوری، مالكیت فكری، تهیه طرح كسب كار و. . . در قسمت خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود.
در بخش اخبار آخرین دستاوردهای فناوری ایران و جهان با هدف‌ اطلاع‌رسانی و جهت‌دهی به فعالیت‌های تحقیق و توسعه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همچنین خبرنامه الكترونیكی فن‌بازار از طریق این لینك قابل دسترسی است.
۲. لوح فشرده محصولات با فناوری برتر كشور (نمایشگاه مجازی):
این لوح فشرده كه انتشار آن به صورت دو سالانه است، شامل اطلاعات مربوط به محصولات پیشرفته و دارای فناوری برتر كشور است كه در قالب یك نمایشگاه مجازی با ویژگی‌های منحصر به فرد تهیه می‌شود.
نسخه اول این لوح (منتشر شده در پاییز ۱۳۸۴) ، شامل بیش از یک‌صد محصول به دو زبان فارسی و انگلیسی به همراه تصویر و اطلاعات كامل محصول و مشخصات سازنده، نمایش گرافیكی عالی و قابلیت جستجوی پیشرفته می‌باشد. این محصولات كه در حوزه‌های مختلف فناوری مانند نانو، بیو، IT، تجهیزات پزشكی، مكانیك و الكترونیك ارائه شده‌اند، همگی حاصل طراحی و تولید در داخل كشور هستند. بیش از ۴۰۰۰ نسخه از ویرایش اول این لوح در سطح داخلی در بین ارگان‌ها، وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و مسئولان ذی‌ربط و در سطح بین‌المللی از طریق سفارتخانه‌های ایران در خارج از كشور، سفارتخانه‌های خارجی، اتاق‌های بازرگانی، کنندگان اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج كشور و کنندگان بازرگانی كشورهای خارجی در ایران توزیع گردید.
نسخه دوم این لوح فشرده شامل اطلاعات ۳۱۵ محصول دارای فناوری برتر، در پاییز ۱۳۸۶ منتشر گردید. در نسخه دوم جستجوی پیشرفته دو زیانه (انگلیسی و فارسی) وجود داشته و از گرافیك فلش استفاده شده است. لوح فشرده دوم در تیراژ ۵۰۰۰ نسخه تهیه و در مراكز بهره‌بردار در داخل و خارج از كشور توزیع گردید.
نسخه سوم لوح فشرده فن‌بازار ملی ایران نیز در زمستان ۱۳۸۸ با بیش از ۷۲۰ محصول و با ویژگی‌های منحصر به فرد تهیه گردید. نسخه سوم لوح فشرده در محیط مبتنی بر فلش تهیه شده و دارای ادمین (امكان مدیریت داده‌ها) می‌باشد. نسخه سوم در تعداد ۵۰۰۰ عدد تهیه و در داخل و خارج از كشور به طور گسترده توزیع گردید.
نسخه چهارم لوح فشرده محصولات و تجهیزات پیشرفته كشور در سال ۱۳۹۰ منتشر خواهد شد. نسخه چهارم دارای اطلاعات ۱۵۰۰ محصول پیشرفته كشور بوده و دارای امكان جستجو به سه زبان (فارسی، انگلیسی و عربی) خواهد بود. نسخه چهارم لوح فشرده در محیط مبتنی بر وب تولید خواهد گردید و انتشار آن بر روی DVD خواهد بود.
۳. نشست‌های تبادل فناوری:
این نشست‌ها، سالانه ۲ بار و به منظور معرفی و تبادل فناوری‌های نو و تسهیل روند تجاری‌سازی آن‌ها برگزار می‌گردد. در این نشست‌ها با دعوت از شركت‌ها، مؤسسات و افراد داخلی و خارجی، زمینه برای مذاكره رودرروی آنان در راستای توسعه و تبادل فناوری ایجاد می‌گردد. موضوع این‌گونه نشست‌ها، فناوری‌های جدید مانند فناوری نانو، فناوری زیستی و فناوری اطلاعات است. در این نشست‌ها بسته به موضوع آن‌ها از صاحبان فناوری از یكسو و از مراكز سرمایه‌گذاری، صنعتی و تأمین مالی به عنوان متقاضی فناوری از سوی دیگر دعوت به عمل می‌آید تا ضمن ارتباط بین این مراكز زمینه برای تجاری سازی و توسعه فناوری نیز فراهم آید.

اولین نشست از سلسله نشست‌های تبادل فناوری اسفندماه ۱۳۸۴ با موضوع فناوری نانو و با مشاركت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار گردید. ۱۳ فناوری از كشورمان و ۷ فناوری از كشورهای، آلمان، روسیه و چین موضوع این نشست بودند.
دومین نشست تبادل فناوری نیز آبان ماه ۱۳۸۵ با موضوع زیست‌فناوری پزشكی و با مشاركت مركز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و شورای‌عالی زیست‌فناوری برگزار گردید. در این نشست نیز ۳۷ فناوری داخلی و ۶ فناوری از كشورهای کره‌ جنوبی، هند و چین مطرح گردید.
سومین نشست تبادل فناوری با موضوع مخابرات و ارتباطات با همكاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صدا و سیما در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۶ برگزار گردید. در این نشست نیز ۱۵ فناوری از كشورهای مالزی، چین و هند و ۲۵ فناوری از كشورمان ارائه شدند. همچنین ۴ سازمان به بیان فرصت‌ها و نیازهای فنّاورانه خود پرداختند. در پایان این نشست جایزه فناوری سال با حضور وزیر محترم ارتباطات به طرح‌های برتر ارائه شد.
چهارمین نشست تبادل فناوری در تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۳۸۷ با موضوع « فناوری‌های صنعت خودرو» با همكاری وزارت صنایع و معادن و انجمن‌ها و شركت‌های خودروساز برگزار گردید. حضور ۱۰۰ فناوری داخلی در این نشست در حالی بود كه طرح‌هایی از شركت‌های خودروسازی انگلیس و مالزی نیز به عنوان شركت‌كننده‌های خارجی حضور داشتند. در پایان این نشست نیز به ۶ فناوری برتر در این حوزه، جایزه فناوری سال اعطا شد.
پنجمین نشست تخصصی با موضوع فناوری‌های حوزه شیمی و پتروشیمی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ برگزار گردید كه طی این نشست ۱۸ فناوری توسط انستیتو شیمی و پتروشیمی آكادمی علوم روسیه ارائه شد. در این برنامه حدود ۱۵۰ نفر از مدیران شركت‌های پتروشیمی، نفتی، شیمی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های كشور حضور داشتند.
ششمین نشست انتقال تكنولوژی با موضوع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات فراگستر در مهرماه ۱۳۸۹ با حضور متخصصینی از كشور كره جنوبی برگزار شد. فناوری‌های ارائه شده در بخش‌هایی همچون دولت الكترونیك، نظام سلامت و بهداشت، سیستم‌های امنیت، مدیریت شهری و شهرداری، سیستم‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل، معماری و مدیریت ساختمان، ساختارهای حقوقی و قضایی و نیز در صنعت توریسم كاربرد دارند. در این نشست مخاطبینی از مجموعه‌های مختلف نظیر مركز همكاری‌های فناوری ریاست جمهوری، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، مركز تحقیقات وزارت ارتباطات، وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی، كمیسیون ملی آیسسكو و. . . حضور داشتند.

فن­بازار منطقه­ای
پيشرفت­هاي علمي و فناوری به طور شتابان تأثيرات همه­جانبه و شگرفي را در تمامي جنبه­هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و زيست محيطي در کشور برجاي گذاشته و آثار آن روز به روز افزايش مي­يابد. بهبودشاخص­هاي مختلف توسعه منطقه­اي در کشور مؤيد اين نکته بوده است.
يكي از سازوکارهایی كه می­تواند براي تسهيل و ارتقاي فعاليت­هاي توسعه فناوری، به ويژه فناوری­های علوم انسانی وايجاد قدرت عرضه و تقاضاي فناوري به کار رود، فن­بازارها مي­باشند. فن­بازارها در سطوح مختلف ملي، منطقه­اي وبين­المللي در گستره مناطق، كشورها و قاره­ها با حمايت و پشتيباني اتحاديه­ها و سازمان­هاي جهانی و به طور خاص دربسياري از مناطق صنعتي و تحقيقاتي (مانند پارك­هاي علمي و فناوري) راه­اندازي و باعث شكوفايي و تسريع در مبادلات فناوري­هاي نوين شده­اند.
نظر به اهميت فن­بازارها و فرصت­هايي كه ايجاد اين ساختار براي هر منطقه ايجاد مي­كند، يكي از برنامه­هاي راهبرديدر زمینه آمايش سرزمين از حيث تنوع شركت­ها و با توجه به خوشه­هاي علمي و فناوري، داير کردن فن­بازارهاي تخصصی خواهد بود.
در ضمن، فن­بازارها در دنيا معمولاً به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال دانش و فناوری نيز مي­پردازند.
فن­بازار ملي ايران به­عنوان تنها مرجع و زيرساخت متمركز اطلاعات در حوزه فناوري­هاي كشور، با هدف رفعنيازهاي اطلاعاتي افرادي كه با مقوله تجاري­سازي دانش فني و مبادله‌ آن سروكار دارند، كمك به رفع مشكلات تجاري­سازي نوآوري­ها، بازاريابي محصولات و تجهيزات شركت­هاي دانش­بنيان، ايجاد فن­بازار ملي ايران در حوزه فناوري وتسريع و تسهيل در امر مبادلات فناوري در ابعاد منطقه­اي، ملي و بين­المللی است که توسط پارك فناوري پرديس تأسيس گرديده است و به­عنوان بزرگ‌ترین بانك اطلاعات فناوري كشور، ايجاد و مديريت بازار فناوري را مأموريت اصليخود قرار داده است.
وب­سايت فن­بازار ملي ايران، به نشانی www. techmart. ir  در بر گیرنده موارد ذیل است:
بانك اطلاعاتي شامل پيشنهاد فناوري، تقاضاي فناوري، محصولات فناورانه، متخصصين، خدمات، مطالب آموزشيبوده و به صورت روزانه به­روزرساني می‌شود. با توجه به همكاري نزديك فن­بازار ملي با مجموعه­هاي توانمند ديگر ونيز اطلاع­رساني فن­بازار ملي به كليه خبرگزاري­ها و سرويس­هاي خبري در خصوص پوشش وسيع آخريندستاوردهاي علمي و فناوري، سايت فن بازار ملي به عنوان يك مرجع مطمئن و كارآمد درخصوص سامان­دهي اطلاع­رساني و مديريت بازار فناوري كشور مطرح شده است. نظر به سطح اطمينان ايجاد شده و امكان ارائه خدمات گسترده، سامانه فن­بازار ملي ايران، در بهمن­ماه ۱۳۸۷ در نمايشگاه ملي نوآوري و شكوفايي به دست معاونت محترم علمي وفناوري رئيس­جمهور به صورت رسمي افتتاح شد. مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد فن­بازار ملي شامل اين موارداست:
۱. ايجاد و توسعه زيرساختي پورتال فن بازار ملي؛ كه اين امر با سرمايه­گذاري و پايش منظم و در قالب يك پروژه پنج ساله محقق شده است.
۲. شبكه گسترده بين­المللي؛ در حال حاضر تعاملات و همكاري­هاي بين المللي با مراكز انتقال فناوری كشورهاي هندوستان، چين، بلاروس، همچنين تعاملات فعال با دفاتر وابستگي همكاري­هاي فناوري ايران در خارج از كشور وجود دارد.
۳. شبكه داخلي گسترده؛ فن­بازار ملي در حال حاضر تعاملات گسترده­اي با مراكز متولي سياست­گزاري و توسعهفناوري در كشور دارد.
۴. ارائه بسته كامل خدمات فناوري به متقاضيان؛ در حال حاضر امكان ارائه خدمات مشتمل بر: خدمات تأمين ماليپروژه­هاي فناور، حقوق مالكيت معنوي، سرمايه­گذاري خارجي، توسعه كسب و کار داخلي، مطالعات اقتصادي و فني و مانند آن، از طريق «مركز خدمات تخصصي فناوري» وجود دارد.
۵. برگزاري «جشنواره ملي فناوري» به صورت سالانه؛ اين جشنواره طي چهار سال گذشته با موضوعات فناوري­هايبيو، نانو، الكترونيك و مخابرات و صنعت خودرو برگزار شده و فرصت اطلاع­رساني و معرفي را براي شرکت‌ها وصاحبان طرح­ها و فناوري­هاي نوين فراهم کرده است.
۶. برگزاري «نشست­هاي تخصصي با محوريت انتقال فناوري»؛ اين نشست‌ها با حضور شرکت‌ها و مراكز خارجيفعال در زمينه فناوري­هاي خاص برگزار می‌گردد و محوريت آن معرفي فناوري­ها در راستاي تعريف همكاري وتوسعه بازار آن­هاست.
۷. ارائه شناسنامه ثبت فناوري و محصولات مبتني بر فناوري به متقاضيان و شركت­ها و صاحبان فناوري­ها، معرفي ودرج اطلاعات محصولات، و شركت­هاي فعال در حوزه فناوري­هاي جديد در «لوح فشرده نمايشگاه مجازي فناوري­هاي كشور».

فن­بازارهاي تخصصی
توسعه زيرساخت فن­بازار در كشور با ايجاد دفاتر تخصصی فن­بازار در قطب‌ها در راستاي ارائه خدمات به صورتمستقيم و متمركز به شركت­ها و مؤسسات تابعه اين قطب‌ها فراهم می‌گردد. اين زيرساخت، فرصت كم­هزينه وپرحاصلي را براي دسترسي به بانك اطلاعات ملي فناوري­ها و محصولات و متخصصان ايجاد مي­كند تا توان­مندي­ها ومحصولات اين شرکت‌ها در آن ثبت شده و بازاريابي و اطلاع­رساني محصولات و خدمات تسهيل گردد. ايجاد اين فن­بازارها، جهت ايجاد هماهنگي در راستاي بهره­برداري هر چه بيشتر و بهتر از توان­مندي­ها و فناوري­هاي داخلي وجلوگيري از موازي­كاري و هزينه شدن بودجه در راستاي یک‌پارچه سازی فن­بازار در كشور مطرح می‌باشد. باپيگيري­هاي صورت گرفته در خصوص توسعه فن­بازارهاي تخصصی و جلب حمايت لازم و اعتبار مورد نياز برايتسريع در امر، حمايت معاونت محترم علمي و فناوري رئيس جمهور در اين خصوص مورد نیاز است که خوش­بختانهاعتبار لازم براي حمايت از ايجاد فن­بازارهاي تخصصی در نظر گرفته شده است.
فن­بازارهاي تخصصی مراكزي هستند كه در كنار فن­بازار ملي ايران و نهادهاي مرتبط با فناوري ايجاد مي­شوند. وظيفهاين فن­بازارها، مديريت و جمع­آوري اطلاعات مرتبط با دستاوردها و نيازهاي فناوري تخصصی مورد نظر، با هدفتعريف همكاري از طريق اشتراك اين اطلاعات در سطح فن­بازار ملي ايران، پارك فناوري پرديس، منطقه و با سايرمناطق كشور است. مزاياي فراواني را می‌توان براي ايجاد و دائر کردن فن­بازارهاي تخصصی تصور کرد كه به بخشياز اين مزايا و فرصت­هاي ايجاد شده در ذيل اشاره شده است:
·                    معرفی محصولات و خدمات تخصصی فن­بازار برای آشنایی، شناسایی و جلب همکاری متخصصان،
·                    ايجاد بانك اطلاعات فناوري­هاي هر منطقه و همچنين تعامل آن‌ها در قالب يك ساختار ملی،
·                    جلوگيري از موازي­كاري و هزینه­کرد مجدد و تلاش در راستاي هم­گرا کردن و هم­افزايي فعاليت­ها،
·                    ايجاد فرصت توسعه منطقه از طریق مبادلات فناوري ايجاد شده از طريق زيرساخت فن­بازار تخصصی،
·                    ارائه فرصت به پارک‌های فناوري و مراكز رشد براي معرفي شرکت‌ها، محصولات و خدمات در راستایتوسعه فناوري و تجاری‌سازی ایده­های تخصصی،
·                    ايجاد بستري قابل رشد و بسيار لازم براي شهرك­هاي صنعتي و شركت­ها و واحدهاي تابعه جهت معرفيمحصول يا عنوان کردن تقاضاي فناوري در يك تخصص مشخص،
·                    ايجاد بازار مبادلات تخصصی و فرصت‌زایی براي رقابت ميان مناطق با توجه به استعداد و قابلیت‌هایمتنوع تخصصی در كشور،
·                    فرصت تعريف همكاري­هاي فناوري بين شركت­هاي فناور با سطوح تخصصی، ملي و بين­المللي،

خدمات فن­بازارهاي تخصصی
گستره وسيعي از خدمات از طريق بستر شبكه­اي فن­بازار تخصصی قابل ارائه هستند. در ذيل به مواردي از آن‌ها اشارهشده است:
·                    كمك به معرفي و بازاريابي محصولات شرکت‌ها و مؤسسات تخصصی در كل كشور،
·                    همکاري و تعامل در فروش تجهيزات و فناوري­هاي شركت­ها و مؤسسات عضو،
·                    تسريع در شناسايي نيازها و مشكلات واحدهاي توليدي براي حل آن‌ها،
·                    كمك به معرفي خبرگان صنعت، تجهيزات و فناوري­ها،
·                    ارائه خدمات تخصصي فناوري مورد نياز به اعضاي فن بازار تخصصی،
·                    ارائه شناسنامه فناوري و محصول به عرضه كنندگان فناوري و محصولات و تجهيزات،
·                    برگزاري نشست­هاي تبادل فناوري و كمك به فرآيند صادرات و انتقال تكنولوژي با محوريت فن­بازارهايتخصصی،
·                    پوشش وسيع خبري درخصوص دستاوردهاي علمي و فناوري و انتشار خبرنامه فناوري،
·                    درج اخبار شركت­هاي عضو در نشريات، خبرنامه‌ها و گزارشات خبري ارسالي به خبرگزاري­ها.

ويژگي­هاي كلي سايت فن­بازار تخصصی
سايت فن­بازارهاي تخصصی از لحاظ ويژگي­ها و مشخصه­ها عمدتاً مشابه سايت فن­بازار ملي ايران است. تفاوت‌هایموجود بيشتر مربوط به دسترسي­ها و امكان جستجو است كه در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:
۱. اين فن­بازارها داراي تمامي امكانات سايت فعلي فن­بازار ملي ايران شامل عرضه و تقاضاي فناوري، محصولات، خدمات فناوري، متخصصين، آموزش، جستجو و. . . خواهند بود.
۲. فن­بازارهاي مذكور داراي يك وب­سايت وابسته به دامنه فن­بازار ملي ايران خواهند بود. اين وب­سايت، تحت ضوابطسايت فن­بازار ملي ايران و با مديريت يك نهادی به ارائه خدمات در گستره يك فناوری تخصصی مشخص فعال خواهدبود. براي مثال سايت فن­بازار علوم انسانی به­عنوان فن­بازار تخصصی با آدرس: techmart. ir/ensani يا ensani. techmart. ir قابل مشاهده خواهد بود.
۳. بانك اطلاعاتي فن­بازارهاي تخصصی منحصراً به حوزه تخصصی علوم انسانی مورد نظر خواهند پرداخت.
۴. امكان استفاده كاربران فن­بازارهاي تخصصی از خبرنامه­ها و اطلاعات ارسالي توسط ساير فن­بازارها از طريق فن­بازار ملي ايران فراهم است.
۵. امكان جستجوي عبارات در بانك اطلاعاتي مربوط به فن­بازارهاي تخصصی، به صورت مجزا از يكديگر فراهماست.
۶. ركوردهاي انتشار يافته توسط فن­بازارهاي تخصصی به صورت پيش فرض در فن­بازار ملي ايران نيز نمايش خواهديافت.
۷. امكان دسترسي جهت بررسي، نظارت و تاييد اطلاعات ورودي هر فن­بازار تخصصی در نظر گرفته مي­شود تا درصورت نياز اين فن­بازارها بتوانند بعد از تاييد ديتاهاي وارد شده توسط فن­بازار تخصصی خود نسبت به انتشار ايناطلاعات اقدام كند.
۸. فن­بازارهاي تخصصی به مديريت (admin) سايت خود دسترسي خواهند داشت.
۹. مديريت فن­بازار تخصصی مجوز به­روزرساني اخبار و اطلاعات و تأييد يا رد پيشنهاد/عرضه/تقاضاي فناوري­ها ومحصولات را پس از گذراندن دوره زماني مشخص از فن­بازار ملي را خواهد داشت.
۱۰. اطلاعات ورودي به فن­بازارهاي تخصصی، در ساير فن­بازارهاي تخصصی درج نخواهد شد، اما تمام اطلاعات وارد شده در بانک اطلاعات فن­بازار ملي ايران وارد مي­شوند.
١١. صدور شناسنامه تأييد فناوري و محصول به دلیل نياز به سطح بالاي تخصص در مرحله اول توسط فن­بازار مليايران انجام خواهد شد.
١٢. فن­بازارهاي تخصصی مي­بايست آيين نامه مصوب فن­بازار ملي را در كليه سطوح رعايت نمايند، بديهي است درصورت نقض مفاد آيين نامه­ها، تصميم گيري بر عهده فن بازار ملي خواهد بود.
١٣. فن­بازارهاي تخصصی پس از انعقاد قرارداد رسمي با فن­بازار ملي مجوز فعاليت و مديريت فن­بازار را احرازخواهند کرد. بديهي است رعايت كليه مفاد قرارداد مذكور در مدت داير بودن سايت فن­بازارهاي تخصصی الزامي است و در صورت تغيير مفاد قرارداد يا آيين نامه مذكور، موارد اصلاح­شده يا افزوده شده در حكم مفاد الزام­آور براي فن­بازارهاي تخصصی فرض خواهند شد.
١۴. فن­بازارهاي تخصصی به صورت سالانه و ادواري نشست­هاي مشتركي را با هم و با فن­بازار ملي براي تبادلتجربيات، بررسي آيين­نامه­ها و برنامه­هاي توسعه­اي خواهند داشت.
۱۵٫ يكي از وظايف مهم پارك‌هاي علم و فناوري در استان‌ها مي‌تواند راه‌اندازي فن‌بازارهاي استانی و یا تخصصیباشد. هدف كليدي اين فن‌بازارها كمك به راه‌اندازي هرچه سريع‌تر بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده خواهد بود كه مهم‌ترين استراتژي دولت در غلبه بر چالش اشتغال­زدایی را تشكيل مي‌دهد.
شکل ظاهری فن­بازار تخصصی علوم انسانی
فن­بازارهای تخصصی، استانی و منطقه­ای می­تواند ساختارهای متفاوت داشته باشد:
۱. به صورت تمام‌عيار: كه هم شامل فن‌بازار فيزيكي و هم فن‌بازار مجازي خواهد بود.
۲. به صورت مجازي: كه تنها شامل فن‌بازار مجازي (اينترنتي) خواهد بود.
پارك‌‌هاي علم و فناوري مي‌توانند ابتدا نسخه‌ مجازي فن‌بازارهاي استاني را تجربه كنند كه در زماني نسبتاً كوتاه و با هزينه معقول به نتيجه مي‌رسد. و پس از آن‌كه كارآيي و اثربخشي فن‌بازار سطح استان مسجّل شد، راه‌اندازيفن‌بازارهاي فيزيكي را نيز در دستور كار خود قرار دهند.
فن‌بازارهاي استاني چهار كاركرد عمده خواهند داشت:
۱. شناسايي مهم‌ترين زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در استان‌ها در راستاي گسترش بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده،
۲. خلق ايده‌هاي تجاري و تبديل آن‌ها به طرح‌هاي تجاري جهت ارايه به سرمايه‌گذاران و كارآفرينان،
۳. تأمين فناوري (دانش فني) و تجهيزات خط توليد براي بنگاه‌هاي زودبازده،
۴. برپايي نمايشگاه‌هاي فناوري استان به منظور آشنايي كارآفرينان و سرمايه‌گذاران با فناوري‌هاي قابل دسترس دركشور،[۱۰]

فن­بازار تخصصی علوم انسانی، قطب علم و فناوری
علوم انسانی به عنوان يك قطب علمی مهم و تأثيرگذار در تمامی زمینه­های مرتبط با نیاز بشر مطرح بوده و دارايپتانسيل­هاي متنوع علمي و فناوري است. وجود دانشکده­ها و رشته­های علوم انسانی از یک سو و حوزه علمیه قم، از سوی دیگر، فرصت­هاي بزرگي را براي تبديل شدن به يكي از قطب­هاي مهم علوم انسانی را در كشور ايجاد کرده استو از سویي مجالي براي ارزش­زایي اقتصاد دانش­بنيان مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی است. از سوي ديگر بهره­مندياز زیرساخت‌های علمي و تحقيقاتي مانند دانشگاه­ها، پارك علم و فناوري و مدارس علمیه، زمینه­ساز ارزش­آفرينياقتصادي مبتني بر دانش و آگاهی و معنویت بشری بوده است. برای ایجاد فن­بازار در علوم انسانی لازم است فناوری­های این حوزه به درستی شناخته شود. ناگزیر داشتن تعریف جامعی از فناوری ضرورت دارد.[ فن­بازار؛ سایت مرکز رشد دانشگاه قم] ۱-۱- تعریف فناوری
۲-۱-۱- فناوری شیوه و شگرد ساخت و کاربرد ابزار، دستگاه‌ها، ماده‌ها و فرایندهایی است که گره‌گشای دشواری‌های انسان است. فناوری یک فعالیت انسانی است و از همین رو، هم از دانش و هم از مهندسی دیرینه‌تر است.
۲-۱-۲- بر این پایه واژه فناوری اغلب به نوآوری‌ها و نوابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه­یافته دانشی بهره می‌گیرند. حتی نوآوری‌های بسیار کهن مانند چرخ هم نمونه‌هایی از فناوری بوده و به شمار می­روند. از مصداق‌های فناوری نزد قدما فوت کوزه‌گری بوده است. فناوری با این تعاریف نیز دیده شده است:
۲-۱-۳- ü     فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است.
۲-۱-۴- ü     فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینه‌ها است. یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و مانند آن می‌باشد.
۲-۱-۵- ü     فناوری را می‌توان کلیه دانش‌ها، فرآیندها، ابزارها، روش‌ها و سیستم‌های به کار رفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات تعریف کرد.
۲-۱-۶- ü     فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است.
۲-۱-۷- ü     یونیدو فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویه‌ها و مطالعات منظم می‌داند.
۲-۱-۸- ü     فناوری مطالعه ابزارها، شیوه‌ها و روش‌های مورد انتظار و مورد استفاده در حوزه‌های گوناگون صنعت است. [فرهنگ لاروس] ۲-۱-۹- ü     فناوری مجموعه‌ای از فرآیندها، روش‌ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین‌آلات و مهارت‌هایی است که توسط آن‌ها کالایی ساخته شده و یا خدمتی ارائه می‌گردد.
۲-۱-۱۰- ü     علم با مطالعه طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیده‌ها است و در حالی که فناوری با به کارگیری ایده‌ها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه می‌کند.
۲-۱-۱۱- ü     فناوری یا فناوری به معنای کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهی‌های نظام یافته برای انجام وظایف عملی است. به بیان ساده‌تر، فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است و تأثیر بسزایی بر توسعه جوامع بشری دارد.
۱-۲- اهمیت توجه به فناوری علوم انسانی
۲-۱-۱۲- با توجه به اهميت تجاري‌سازي يافته‌هاي پژوهشي مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي كشور و توليد ثروت از اين يافته‌ها و تكميل چرخه دانش تا دست‌یابی به محصولات رقابت‌پذير و قابل عرضه در بازارهاي هدف، برنامه‌ریزی برای حرکت درست در این راستا ضروری به نظر می‌رسد.
۲-۱-۱۳- ايجاد بسترهايي براي عرضه دانش، علاوه بر فراهم آوردن ارزش‌هاي اقتصادي قابل توجه براي سازمان‌ها، منجر به رشد اقتصادي و فني جامعه مي‌شود.
۱-۳- تشکیل فن­بازار تخصصی علوم انسانی در دانشگاه قم
۲-۱-۱۴- یکی از راه­های بسترسازی برای رشد کاربرد علوم انسانی، آشنایی اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها با نیازهای جامعه است. همان­گونه که تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پژشکی توانست دانشگا­ه­های کارآمد، فناور و کارآفرین پرور تربیت کند. لازم است بین دانشگاه­هایی که دارای رشته­های علوم انسانی هستند با نیازهای قوه قضائیه، وزارت دادگستری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر مراکز مدیریتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ارتباط تنگاتنگ برقرار شود. تشکیل فن­بازار تخصصی علوم انسانی، سازوکاری است که می­تواند این نیازهای جامعه در بخش­های مختلف و به خصوص در بخش خدماتی کشور را به توان­مندی علمی کشور مرتبط کند و یکی از تهدیدها و آسیب­های کشور اسلامی ما را به منبع قدرت نرم مبدل سازد.

منابع:
۱٫      ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد، فارسی، به نشانی: http://fa.wikipedia.org/wiki/،
۲٫      سایت فن‌بازار ملی ایران (بخش درباره ما و بخش مقالات)، به نشانی: www.techmart.ir،
۳٫      فن‌بازار؛ رویکردی نو به تجارت فناوری و بازارسازی برای دستاوردهای پژوهشی/عقیل ملکی فر و همکاران/۱۳۸۲،
۴٫      سایت فن­بازار پارک علم و فناوری استان مرکزی، به نشانی: www.astp.ir،
۵٫      سایت فن­بازار مرکز رشد دانشگاه قم، به نشانی: www.qomit.ir/fanbazar،
۶٫      سایت فن­بازار پارک علم و فناوری یزد، به نشانی: www.ystp.ir،
۷٫      سایت دفتر انتقال فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به نشانی: www.istt.org،
۸٫      سایت فن­بازار پارک علم و فناوری استان سمنان، به نشانی: www.sstp.ir،
۹٫      پورتال معاونت علمی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به نشانی:www.research.gov.ir/portal ،
۱۰٫   سایت فن‌بازار منطقه‌ای خراسان (بخش درباره ما و بخش مقالات)، به نشانی: www.kstp.ir/techmart،
۱۱٫  سایت مرکز فن‌بازارهای صنعتی آصف (بخش درباره ما)، به نشانی:                                      www.Aseftechmart.com/main.Asp
۱۲٫  www.wikipedia.org/wiki/،
۱۳٫  www.nttc.edu
۱۴٫  Hargadon, Andrew. Harvard Business School Working Knowledge for Business Leaders, August ۴, ۲۰۰۳٫
۱۵٫  EU Report on EU/global comparisons in the commercialisation of new technologies
۱۶٫  State of The Nation ۲۰۰۸- Canada’s Science, Technology and Innovation System

درباره ی humantech

همچنین ببینید

گزارش دومین نشست کارگروه اشتغال مؤسسات خیریه

دومین نشست کارگروه اشتغال مجمع هماهنگی سازمان­ها، مؤسسات و مراکز خیریه استان قم از ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

auto baby bag book care film gaming hbo healthy hospital office party paypal red rock dress fruit sport study time